natriumlaurylethersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

natriumlaurylethersulfaat

nog 2 vraagjes van mijn kant!

wat is de struktuurformule van natriumlaurylethersulfaat (NLES)?

en wat voor verbinding is dat?

groetjes thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: natriumlaurylethersulfaat

Natriumlaurylethersulfaat is een populair tenside (dat is een schuimende, reinigende op zeep lijkende stof). In veel shampoo, douchegel, badschuim of vloeibare zeep zal je het aantreffen.

Natriumlaurylethersulfaat wordt ook wel sodiumlaurethsulfate, sodium laureth sulfate, sodium laurethsulfate, natrium laurylethersulfaat of SLES genoemd.
(bron)

De structuur kon ik zo snel niet vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: natriumlaurylethersulfaat

Patient schreef:nog 2 vraagjes van mijn kant!

wat is de struktuurformule van natriumlaurylethersulfaat (NLES)?

en wat voor verbinding is dat?

groetjes thijs


vraag 1 de molecuulformule is C12H25OSO- Na+ (op de S horen nog twee dubbel gebonden zuurstof



de c12 keten is recht (C-C-C) en daaraan zit de SO4 met een O vast.

Vraag 2 : het valt officieel (dacht ik) in de categorie sulfaatmono-esters.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: natriumlaurylethersulfaat

Leuk om een sitaat van m'n eigen site te zien! (www.hekserij.nl/www.de-drie-heksen.org)

Natriumlaurylethersulfaat is geëthoxyleerd natriumlaurylsulfaat. De formule die Synthemesc gaf is die van het laurylsulfaat ion. Het verschil is dat het in ethersulfaat tussen de lauryl groep (C12H25-) en de sulfaatgroep (SO4-) één of meer etherbruggen kunnen zitten (-O-CH2-CH2-)

De totale formule van het ion is dus:

C12H25(OCH2CH2)nSO4- waarbij n meestal zo rond de 5 ligt. In oplossing hoort er natuurlijk ook nog een Na+ ion bij, hoewel magnesium en ammonium zouten ook voorkomen.

Ethoxyleren is een methode waarbij stoffen met het gas ethyleenoxide (C2OH2) worden behandeld. Dit is een zeer reactief gas. Door de behandeling worden de ketens van de behandelde stoffen langer en worden de stoffen meer wateroplosbaar.

Reageer