coordinaat in scia

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

coordinaat in scia

Ik heb een hyperstatische ligger op drie steunpunten. Linkerspan en rechterspan hebben een verschillende belasting, zodat het maximaal veldmoment niet perfect in het midden ligt. Ik vraag me nu af hoe ik de locatie van dit pun waar het moment maximaal is, kan bepalen met Scia Engineer.
 
Ik had een 'Engineering report' gemaakt, en daarbij een tabel ingevoegd met interne krachten, en dan gekeken naar 'dx'. 
 
Dat werkt blijkbaar niet. Hoe doe ik het dan wel?
 
Alvast bedankt.
 
 
PS: bestand in bijlage, verwijder de .pdf extensie want .esad is niet toegelaten op het forum.
hyperstatische ligger.esad.pdf
(646.78 KiB) 77 keer gedownload
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: coordinaat in scia

Ik kan hier de bijlage niet openen, maar wel een vraag: zijn de lengtes van belastingen q1 en q2 gelijk aan veld 1 en 2 of ligt deze scheiding vast i.e. in het midden?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: coordinaat in scia

Ja, beide spans zijn even lang, alleen de belasting op beide is verschillend.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: coordinaat in scia

Kijken naar dx in het engineering rapport zou wel correct moeten zijn. Je kan dit eventueel sneller halen uit het afdrukvoorbeeld.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: coordinaat in scia

Die waarde komt niet overeen met de oplossingen sleutel. 
 
Ik heb het dan even doorgerekend met Matlab, en daar krijg ik ook de oplossing uit de oplossingensleutel, en niet de dx uit het engineering rapport.
 
Vreemd, want voor isostatische eenvoudige gevalletjes geeft dx inderdaad de waarde die je zou verwachten.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: coordinaat in scia

Ja zou kunnen. Bij solver instellingen kan je zien hoevel verdelingen je per 1D element hebt. Probeer dit eens aan te passen ?? Mogelijks is dit niet voldoende om een juiste dx te vinden voor het maximum.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: coordinaat in scia

Dat was het inderdaad. Ik had het effect ervan onderschat. Bedankt voor de hulp.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: coordinaat in scia

Ter info, standaard staat dit op 8 ingesteld geloof ik. Meestaal gebruik ik 16 om meer nauwkeurigheid te hebben.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer