Springen naar inhoud

Project thermische schokken op warmtewisselaars: volume ketels?

• Log in om te kunnen reageren

Sam_VdV

Sam_VdV

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2014 - 14:21

nav dit onderwerp ook gestart door mij http://www.wetenscha...-twee-is-juist/ heb ik hier nu het volledig probleem geschetst aangezien dit vorige onderwerp niet exact genoeg was.

mijn project bestaat uit twee ketels, koeler (in principe een warmtewisselaar, aluminium) en een warmtepomp.
De opstelling zorgt ervoor dat er een koeler afwisselend wordt opgewarmd en afgekoeld om thermische schokken toe te passen op de koeler. De bedoeling is de temperatuur in de ketels constant te houden terwijl de cycli zich blijven afwisselen (opwarmen tot 71°, afkoelen tot 1°, opwarmen tot 71° enz...). Een cyclus van enkel opwarmen of afkoelen duurt max 120 seconden, de tijd voor de schok is ongeveer 15seconden.

De ene ketel wordt op 71°C gehouden en de andere ketel op 1°C, beide bevatten water.  De ketels worden op temperatuur gehouden door een warmtepomp die een koelcapaciteit heeft van 45 349 watt en een verwarmingsvermogen van 47 403 watt. Het debiet van het water is 26,02 m³/h. In de koeler kan 87,6 liter, volume van de leidingen is verwaarloosbaar.

Voorbeeld warme cyclus: Door het warme water door de koeler te sturen zal de koeler opwarmen tot +-70°C, het water zal afkoelen tot een bepaalde waarde. Als de temperatuur van het water hoger is dan 35°C wordt het terug naar de warme ketel gestuurd en anders naar de koude ketel. Hetzelfde geldt voor de koude cyclus maar dan omgekeerd. er is 23,1liter water nodig om de koeler 70°C op te warmen (6 776 kJ).

De bedoeling is om de minimale inhoud van de ketel te bepalen zodat het water steeds op de juiste temperatuur door de koeler kan stromen. Het water kan constant worden verwarmd of afgekoeld, ook als de andere cyclus bezig is. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat er na verloop van tijd een niveauverschil kan optreden in beide ketels, als dit gebeurt moet er 20-30 liter van de koude ketel naar de warme ketel (of omgekeerd).

Dit is een completere weergave van mijn probleem. Ik begrijp het volledig dat er misschien niet op geantwoord zal worden maar ik kan het maar proberen. Dit is ook een onderdeel van een hoop berekeningen dus de kans is groot dat het niet volledig duidelijk is of dat er nog waarden uit vorige berekeningen nodig zijn.

Grtz :)

PS: ik weet niet of dit in het huiswerkforum of hier thuishoort, aangezien mijn vorig onderwerp werd verplaatst naar het huiswerkforum.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures