[scheikunde] KOH-activatie van mesoporeuze koolstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

KOH-activatie van mesoporeuze koolstof

Op school heb ik een proef moeten doen om het effect van KOH-activatie op mesoporeus kool te testen.
 
De werkwijze:
 
Aan 1g koolstof wordt 1g KOH in 20 ml ethanol toegevoegd, het mengsel laten roeren bij 60 °C onder N2-atmosfeer, (via een ballon N2). Na verdamping van de ethanol wordt het koolstof in een kroesje gebracht en in de buisoven geplaatst. Het temperatuursprogramma  gaat met 5 °C/min naar 700 °C en die temperatuur behouden we voor 90 minuten. Na afkoelen wassen we de koolstof met een 1M HCl-oplossing en een grote hoeveelheid gedemineraliseerd water. Het resulterende koolstof drogen we bij 100 °C.
 
Nu moeten we bespreken wat er precies gebeurd in de koolstof.
 
Dit heb ik al gevonden op internet:
 
 
formule.png
formule.png (2.76 KiB) 113 keer bekeken
 
Reactie (4) zorgt voor de vorming van functionele groepen op verschillende lamellen. In (2) en (3) worden koolstofatomen verwijderd uit de precursor waardoor microporiën ontstaan. Ook De crosslinking C-atomen zullen geoxideerd worden waardoor de lamellen meer bewegingsvrijheid krijgen. In (2) wordt kalium gevormd dat plaats zal nemen tussen de ondertussen bewegelijk geworden lamellen. Hierdoor worden de lamellen uit elkaar geduwd. Na wegwassen laten de kaliumatomen een leegte achter die de adsorptie gunstig beïnvloedt.
Nu heb ik hier nog enkele vraagjes over:
 
- Wat is het nut van die ethanol in de werkwijze?
- Waarom komen de lamellen niet gewoon terug samen na verwijderen van de K-atomen?
 
Iemand die me kan helpen?
 
Mvg,
 
Stijn

Reageer