[natuurkunde] Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Hallo allemaal,
 
Ik zit in 5VWO en binnenkort gaan wij naar Ameland met het vak Natuurkunde. Nu moeten wij daarvoor een experiment bedenken wat te maken heeft met de volgende vraagstelling: Haalt Ameland de 21ste eeuw ? Wij hebben hier al een hele tijd over zitten denken, maar kunnen niet echt op een idee komen... Zou iemand ons in de juiste richting kunnen helpen ?
Alvast bedankt !
 
Groetjes,
Bob.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Met die beklemmende titel denk ik vanuit natuurkundig oogpunt aan experimenten rond transport van zand door water en/of lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

En wat is dan het verband met de vraag of ameland de 21ste eeuw nog red ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Gezien het feit dat we in 2014 leven denk ik dat het antwoord op deze onderzoeksvraag reeds is gegeven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Maar er wordt bedoelt of Ameland het gewoon nog volhoudt tot 2099. Eigenlijk is het gewoon een vraag om een experiment mee te doen om ongeveer te kijken hoelang Ameland het nog volhoudt. Heeft iemand hier misschien ideeën voor ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Bob356 schreef: Maar er wordt bedoeld of Ameland het gewoon nog volhoudt tot 2099. 
Dat lijkt me nogal hooggegrepen. Dan kun je je experimenten beter gaan uitvoeren in Delft .
Maar zo letterlijk hoef je die titel toch niet te nemen? Alles wat invloed heeft op het "overleven" van Ameland valt onder die noemer. Eenvoudige experimenten aan zandtransport zijn prima uit te voeren ter plekke en met relatief eenvoudige instrumenten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Heeft u misschien een dergelijk experiment in gedachten? Wij moeten het namelijk binnen 1.5 dag doen en hebben geen idee hoe we zoiets aan moeten pakken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Zolang je niet weet wat "zoiets" gaat zijn is ook lastig te bedenken hoe je dat gaat aanpakken.
Ik zou zeggen, bedenk eens een manier om zo gecontroleerd mogelijk zand rond/over/door obstakels te laten waaien en vast te leggen wat dat voor effecten heeft op wijze en mate van depositie. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Tja, en wat heet "halen" in deze context?
 
Moet het nog even groot zijn als het nu is, en op dezelfde plaats liggen?
 
Sowieso is er natuurlijk de nogal realistische praktijk waarin men het eiland gewoon door in te grijpen behoudt. De paar duizend bewoners zullen dat mogelijk niet kunnen opbrengen, maar ik zie het wel gebeuren dat de staat het doet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Maar ook dat is weer een insteek. Waar moeten de dijken aan voldoen. Ik kan mij voorstellen dat je zelf met verschillende dijkjes aan het strand gaat zitten en eens gaat kijken.
 
Als je zoekt op dijkbouw, dijk, bouwen, vorm in google, moet je heel wat tips krijgen over ondergrond, materiaal etc.
Dan kan je zelf wel wat aardige experimentjes voor aan het strand bedenken.
 
Of golfbrekers of palen voor de kust. Kan je ook makkelijk maken en dan kijken wat het met de stroming doet. Door bijvoorbeeld een kleurstof mee te nemen (niet schadelijk) die je in het water brengt. Veel wervelingen zouden misschien wel kunnen leiden tot bescherming bij zwaar weer, maar bij licht weer misschien voor veel meer afslag zorgen...
 
Of je brengt zoveel mogelijk warmte boven de polen, die daardoor smelten en dan eens kijken of je 's ochtends nog met droge voeten wakker wordt. Iets moeilijker te realiseren, maar ja, het zijn maar ideeen he? ;)
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Experiment: Haalt Ameland de 21ste eeuw ?

Ik denk niet dat het een kwestie van dijken is - zo'n waddeneiland is feitelijk gewoon een zandbank die een stukje boven de zee uitsteekt. Er zit geen 'kern' van rots of iets dergelijks in om het op zn plaats te houden. In die zin lijkt de meest logisch manier om ze te behouden om er domweg evenveel zand op te spuiten dan er wegspoelt.
Victory through technology

Reageer