Oefening Thevenin

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Oefening Thevenin

Goedenamiddag ,
 
In deze oefening moet de stroom over weerstand R4 (7Ohm) gezogd worden.
Kan iemand nakijken of mijn redenering klopt. Eventuele opmerkingen tips zijn altijd welkom...
 
 
mvg,
nico
 
Bijlagen
TH1.pdf
(295.42 KiB) 150 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Oefening Thevenin

Hoi,
 
mijn Thevenin is een beetje te roestig, maar met Kirchoff kom ik alleszins op een andere stroom door I3: -0,72A, dus 0,72A van B naar A.
 
Wat ik wel al zie bij jou is dat je vergeet dat over de 20ohm weerstand een spanningsbron staan.
Als je Rth gaat berekenen, is het de bedoeling dat je spanningsbronnen vervangt door een kortsluiting, dus die 20ohm weerstand komt volledig buiten de picture te staan.
 
Bekijk voor de berekening van Vth de zaak zo: de 10v spanningsbron zorgt ervoor dat de linkerkant van R3 op 10V komt te liggen, gemeten tov. de - klem van de 10v bron.
 
Teken nu je circuit zonder de 20ohm weerstand (die staat ook gewoon op 10v maar de stroom erdoor is onbelangrijk). je hebt dus nu het volgende circuit:
 
10v spanningsbron met aan +kant de 3ohm weerstand, dan naar beneden 4ohom en 28v en + kant van die 28v is weer verbonden met - kant van 10v.
 
Je ziet dus zo dat de 10v en 28v in serie staan en de weerstanden ook. De stroom in die kring is dus 38/7 A en dat is ook de stroom die door de 4ohm gaat. Die stroom veroorzaakt een val over 4ohm van 4*38/7V = 21,71v ongeveer. Op de klemmen waar normaal gezien de 7ohm zit, hou je dus 21,71-28 = ongeveer 6,28v over en dat is je Vth.
 
Deel dat door Rth (3 en 4 in parallel) in serie met 7 ohm en je krijgt 0,72A door 7ohm weerstand.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Oefening Thevenin

dannypje schreef:  
Teken nu je circuit zonder de 20ohm weerstand (die staat ook gewoon op 10v maar de stroom erdoor is onbelangrijk). je hebt dus nu het volgende circuit:
Met het bovenstaande bedoel ik gewoon dat de rest van het circuit gewoon parallel staat aan de 20 ohm weerstand, dus op beiden, de weerstand en de rest van het circuit, staat 10V. Sorry als dat wat verwarrend werkte.
dannypje schreef:  
Je ziet dus zo dat de 10v en 28v in serie staan en de weerstanden ook. De stroom in die kring is dus 38/7 A en dat is ook de stroom die door de 4ohm gaat. Die stroom veroorzaakt een val over 4ohm van 4*38/7V = 21,71v ongeveer. Op de klemmen waar normaal gezien de 7ohm zit, hou je dus 21,71-28 = ongeveer 6,28v over en dat is je Vth.
 
Deel dat door Rth (3 en 4 in parallel) in serie met 7 ohm en je krijgt 0,72A door 7ohm weerstand.
En 21.71-28 is uiteraard -6,28V, geen 6,28V. Vandaar ook dat de stroom van B naar A zal lopen.
Dit is een leuke simulator. Onthou wel dat hij laat zien hoe de electronen lopen, dus de 'conventionele' stroom is tegengesteld.
http://phet.colorado.edu/en/simulation/circuit-construction-kit-dc
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 24

Re: Oefening Thevenin

Bedankt voor de je antwoord,

Heb alweer iets bijgeleerd...

Groeten nico

Reageer