[wiskunde] Krachten grafisch ontbinden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Krachten grafisch ontbinden

Hoi,
 
Ik heb een vraag over de volgende som. bijgevoegd.  Het is namelijk al jaren geleden dat ik me hier in verdiept hebt.  kan om er niet zo snel achter de logica. het betreft deze vraag: ik moet van 2 van de 4 krachten. de groote en richting grafische bepalen zie plaatje. hoe kan ik dat het beste doen?
 
Alvast bedankt
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (207.41 KiB) 120 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Krachten grafisch ontbinden

Ontbind F2 en F4 eens in een horizontale en een verticale component. Maak vervolgens gebruik van het gegeven dat bij evenwicht de som van de horizontale componenten en die van de verticale componenten nul moet zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Krachten grafisch ontbinden

Ontbind F2 horizontaal en verticaal!
 
Staat F3 loodrecht de horizontaal ... ? Zo ja, dan kan F3 geen horizontale component hebben, dus ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Krachten grafisch ontbinden

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Krachten grafisch ontbinden

laat ik nog eens een derde aanpak voorstellen:
 
  1. stel de twee bekende krachten samen tot één resultante.
  2. voor evenwicht zullen de beide onbekenden samen een kracht even groot doch in tegengestelde richting op P moeten uitoefenen. Teken deze.
  3. ontbind deze tegengestelde kracht over de werklijnen van de twee onbekende krachten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer