Springen naar inhoud

Poedercoating verwijderen met Methyleenchloride

• Log in om te kunnen reageren

Acronite

Acronite

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2014 - 21:46

Beste,

Ik ben bezig met een set velgen te ontdoen van de poedercoating, maar ditmaal is het de meest taaie en hardnekkigste vorm van poedercoating. En had mijn HG-afbijt uit de winkel dus totaal geen invloed. Nu wist ik dat de afbijt van vroeger wel in staat was om poedercoating af te bijten omdat er Methyleenchloride in zat.

Nu heb ik via Hin meijer dus 1l Dichloormethaan(Methyleenchloride) gekocht en toen het binnen was even uitgeprobeerd. Wat me nu opvalt is dat het binnen een zeer korte tijd verdampt is en het dus totaal geen inwerking heeft op de poedercoating. Waarschijnlijk moet ik het met iets mengen zodat het word 'gedragen' en dus niet zo snel kan verdampen.

Nou vroeg ik me dus af of ik gewoon een bepaalde hoeveelheid toe kan voegen aan mijn HG-afbijt om het dan op de velgen te smeren en de poedercoating eraf te bijten. Hopelijk kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Acronite

Acronite

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2014 - 04:18

http://www.hg.eu/use...bijter_5.05.pdf

Het veiligheidsblad van de afbijt waar ik de Methyleenchloride aan toe wil voegen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2014 - 08:05

Methyleenchloride is een oplosmiddel. Het lijkt me niet een stof die een chemische reactie aangaat met je poedercoating. Daarom vind ik het vreemd dat dit als afbijt zou functioneren.

Als je een vloeistof als deze verdunt dan zal dat de verdamping een klein beetje langzamer gaan, maar je hebt ook minder dus dat helpt je niets. "Dragen" zal je niet krijgen. Als het in zuivere vorm niets doet lijkt het me sterk dat het in combinatie met een bestaand mengsel (dat ook niets doet) wel het juiste resultaat heeft.

Ik denk dat een andere component van je afbijt vroeger het gewenste effect had. Was het in die tijd geen bijtende loog?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8792 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2014 - 13:51

DCM is wel een vrij gebruikelijke stof in verf-verwijderaards, maar ook behoorlijk vluchtig. In een mengsel met een ander oplossmiddel kan die dampspanning flink omlaag gaan, en ik denk dat dat ook gebeurde in het middel dat je voorheen gebruikte.

Het werkt een beetje hetzelfde als aceton op nagellak: het gaat niet zozeer een chemische reactie aan met de verf, maar de polymeren van de harde verf (of coating) lossen er een beetje in op, en laten dan los van hetgeen ze aan vast zaten.

En als het aluminium velgen zijn: vooral GEEN loog gebruiken, daar lost aluminium sneller in op dan de poedercoating!
Victory through technology

Acronite

Acronite

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2014 - 14:38

Beste,

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het de laatste dagen wat druk gehad en heb dus niet meer aan de velgen kunnen werken. Gelukkig heb ik vandaag weer vrije tijd en heb ik ze weer voor het daglicht gepakt, en heb ook wat meer uitgezocht over de afbijt-middelen die volgens velen wel enorm goed schijnen te werken.

- VHT Strip Fast in een spuitbus ( Heb ik meteen 5 bussen besteld vandaag, deze was lange tijd uitverkocht.)

- Aircraft Paint remover

Nu heb ik even opgezocht wat de werkende bestandsdelen zijn in deze afbijt-middelen en dat is als volgt.

VHT Strip Fast:

- Methyleen Chloride
- Toluene

- Methanol

- Propane en 2-Methylpropane

Het schijnt dat deze afbijt-spray enorm goed werkt op alle soorten poedercoating...Maar wat zorgt er dan voor dat het zo goed werkt? De combinatie van verschillende werkzame stoffen? Of de Methyleenchloride en Methanol?

Want in de 2e afbijt zit alleen Methyleenchloride en Methanol.

Voor degene die nieuwsgierig zijn:

http://www.paintdocs...ype=MSDS&lang=E

Veranderd door Acronite, 22 april 2014 - 14:39

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8792 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2014 - 01:25

De combinatie van DCM en tolueen klinkt me wel goed in de oren - dat is feitelijk een oplossing van DCM in iets met een hoger kookpunt, waardoor het niet direct verdampt. Daarnaast is tolueen op zichzelf ook een goed oplosmiddel voor apolaire stoffen. Wat methanol er precies aan helpt weet ik niet, maar het kan iets te maken hebben met het kunnen oplossen van een beetje waterachtig materiaal in de praktijk.

Propaan en 2-methylpropaan (isobutaan) zijn drijfgassen van de spuitbus en zullen in de praktijk niet werkzaam zijn.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures