[natuurkunde] Vraagstuk: Inductie lus maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Vraagstuk: Inductie lus maken

Hoi allemaal,
 
Met mijn vriendin Lynn maak ik voor natuurkunde een PO. We zitten in 5 vwo. We mochten zelf ons onderwerp uitkiezen, en we hebben besloten een kruispunt te ontwerpen.
Het kruispunt hebben we gemaakt en ontworpen met systeemborden, maar de auto's laten we aangeven met druk knopjes. Nu vind onze natuurkunde leraar dat dit niet goed is, we moeten inductielussen maken. We weten niet goed hoe dit moet.
 
Op Wikipedia etc. staat wel aangegeven dat een inductie lus een lus is van koperdraad die in het asfalt ligt, maar of dat alles is? Het moet een magnetisch veld opleveren dat vervolgens verstoord wordt door auto's (geleidend metaal) wat dan een signaal afgeeft.
We krijgen het hoofdstuk over inductie pas volgend jaar, dus we hebben er nu wat moeite mee.
Er zijn wel wat materialen op school aanwezig maar niet te dure dingen natuurlijk.
 
Wie o wie wilt mij helpen?
Als er nog vragen zijn over wat we moeten doen hoor ik het ook graag!
Natasja

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagstuk: Inductie lus maken

Volgens mij heeft jullie leraar geen flauw idee waar hij je mee opzadelt. Het principe van die inductielussen is vrij eenvoudig, maar de praktische uitvoering is naar mijn mening veel te hoog gegrepen voor 5 VWO.
 
Het principe: De inductielus en een condensator vormen een trillingskring die deel uitmaakt van een oscillator. Als er een metalen voorwerp (een auto) in het veld van de lus komt, gaat er in die auto een geïnduceerde stroom lopen. Die onttrekt energie uit de lus, waardoor de zelfinductie van de lus kleiner wordt. Daardoor wordt de frequentie van de oscillator hoger. En die frequentieverhoging moet je dan zien te detecteren. De verandering van de frequentie ligt in de orde van 1%, dat is niet veel.
 
Ik kan er nog veel meer over zeggen, en ik kan je zelfs een panklare oplossing bieden, maar daar wacht ik even mee tot je reactie (of de reactie van de leraar)

Berichten: 12.262

Re: Vraagstuk: Inductie lus maken

Eerlijkgezegd denk ik dat het best te bouwen is, al dan niet als schaalmodel.

Zoals klazon opmerkt maakt de lus uit van een kring met een condensator, die samen een bepaalde resonantiefrequentie hebben. Plaats je een (liefst ferromagnetisch) voorwerp in de buurt van de lus dan veranderd die frequentie. Als je vervolgens een oscillator bouwt met dezelfde frequentie als het systeem met de lus, maar dat buiten het te meten gebied staat, kun je aan het frequentieverschil zien of er wel of geen auto boven je lus staat.

Of het te hoog gegrepen is als schoolopdracht: Het bouwen van zo'n detectielus als compleet project denk ik niet, maar wel als het slechts een onderdeeltje is van een groter geheel (dat kruispunt) waarbij je ook nog van alles moet verzinnen om stoplichten aan te sturen etc. Eerlijkgezegd denk ik dat iemand met behoorlijke electronica ervaring gewoon een volle werkdag kwijt is om zo'n detectielus werkend te krijgen.
Victory through technology

Berichten: 14

Re: Vraagstuk: Inductie lus maken

We hebben besloten dat we die lus als heel project gaan doen. Als het lukt willen we het nog proberen te gebruiken op een simpel kruispunt of alleen in combinatie met één stoplicht, maar de lus is nu de basis.
Dan komt het met de tijd wel goed, in principe hebben we nog 5 weken.
 
We weten nog niet zo goed hoe we het moeten aanpakken. Het lijkt ons dat we een spoel moeten maken van bv. koperdraad. Maar hoe we de frequentie oid moeten meten is ons nog niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagstuk: Inductie lus maken

Bij echte inductielussen in de straat wordt het meten van de frequentie tegenwoordig gedaan door een microprocessor.
Er wordt dan b.v. in 0,1 sec geteld hoeveel perioden de oscillator opwekt. Dat wordt herhalend gedaan, en steeds wordt het resultaat vergeleken met de vorige telling. Als het verschil tussen twee opvolgende tellingen groter is dan b.v. 1%, dan volgt de constatering: auto verschenen, of auto verdwenen.
 
Zoals ik eerder zei, ik heb een panklare oplossing die ik heb ontwikkeld voor mijn modelspoorbaan. Die werkt niet op het principe van frequentieverandering, maar op het feit dat ook de oscillatorspanning daalt als er metaal in de buurt van de lus komt. Daarvoor moet je wel in staat zijn om een elektronische schakeling in elkaar te solderen. En ik weet niet of het is toegestaan dat ik je die oplossing zo zonder meer aanbied.

Reageer