Technische tekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 42

Technische tekening

Wat zijn de regels bij het maken van een technische tekening?

Waar moet ik op letten en hoe begin ik?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Technische tekening

De symbolen en voorschriften zijn te vinden in boeken.
 
De tekening moet compleet zijn. en helder.
Dat is eigenlijk het enige abstracte. Net als bij het schrijven van een verslag,
laat je de lezer ook in een tekening niet een puzzel oplossen.
 
Plaats bij elkaar wat bij elkaar hoort, en let ook een beetje op het productie proces.
Wanneer een tolerantie van 0,0000001 mm is vereist, en dit gemaakt gaat worden met een draaibank in de werkplaats.
Dan is de tekening correct, maar je zult toch het ontwerp moeten herzien. Omdat het niet haalbaar is.
 
Maar wat wil je allemaal weten? Probeer te voorkomen dat lijnen elkaar kruisen?
Wil je ook de lengte van de pijlpunten weten?

Berichten: 42

Re: Technische tekening

Ja

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Technische tekening

http://secundair.deboeck.com/resource/extra/9789045519029/Voorbeeldpagina's%20pol.%20houtbewerking.pdf
 
Ik doelde er eigenlijk op dat je vraag vrij breed is, zoiets als, wat zijn de rekenregels in wiskunde.
Niemand heeft hier zin om een heel boek over te typen, maar als je een specifieke vraag hebt
of een uitzonderlijke situatie dan is het interessanter om te reageren. 

Berichten: 42

Re: Technische tekening

Nou ik heb het nog nooit gedaan dus weet ik niet hoe ik moet beginnen

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Technische tekening

Wat wil je maken? Vertel iets over de situatie, zodat er beter een beeld bij te vormen is.
Wat is het niveau e.d.

Berichten: 42

Re: Technische tekening

Ik Ben be zig met een project van een humanoide robotische constructie, ik heb het idee, alle technische problemen zijn opgelost. Nu moet ik de constructie van een arm en de torso in beeld brengen. De tekening komt in een presentatie portfolio die naar de sponsor gaat

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Technische tekening

Wil je echt een technische tekening met maat toleranties gebruiken voor een presentatie/portfolio?
 
Wil je dit met de hand tekenen, of met een computerprogramma? (Solidworks, invertor etc.)
Als je de regels niet weet, zul je ook geen ervaring hebben om een goede technische tekening te maken.
Dan zou ik het laten doen, en anders zul je er toch een boek bij moeten pakken.

Berichten: 863

Re: Technische tekening

Je bent helemaal klaar maar er zijn geen tekeningen ?
Dat is een beetje de omgekeerde wereld.
 
Waar je begint maakt eigenlijk niet uit de beste volgorde is degene die jouw goed voegt
als je van gestructureerd werken houd begin je met het opzetten van het hoofdsysteem en vul je het vervolgens per component of onderdeel in.
 
het doel van een technische tekening is dat je het object er van kunt bouwen.
voor presentaties zijn ze minder geschikt.
 
daarvoor heb je meestal meer aan een versimpeld model

Berichten: 42

Re: Technische tekening

Ik heb al een boel schetsen, maar die zijn niet geschikt voor een echt presentatie

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Technische tekening

Maar waarom wil je in een presentatie laten zien welke toleranties de afrondingen hebben?

Berichten: 42

Re: Technische tekening

Ja oke je hebt een punt

Reageer