Springen naar inhoud

Een dia projecteren op een holle spiegel

• Log in om te kunnen reageren

LuukS

LuukS

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2014 - 06:19

Hallo,

Graag wil ik een diaprojector en een holle spiegel dusdanig opstellen dat de projectie teruggeprojecteerd wordt in de diaprojector. (zie afbeelding) Spiegel Schets.jpg

De diaprojector die ik heb heeft een brandpuntafstand van 100mm en ik wil de spiegel op ongeveer 100 cm van de projector afzetten. Volgens mij moet de beeldafstand dan achter de spiegel liggen, bijvoorbeeld op 200 cm. Het lijkt me dat ik twee lensformules achter elkaar moet zetten maar ik kom er niet helemaal uit. De vraag is dus hoe ik kan berekenen wat voor brandpuntsafstand mijn spiegel nodig heeft?

Alvast heel erg bedankt!

Luuk

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2014 - 14:43

Wat wil je precies met deze constructie bereiken?
Victory through technology

LuukS

LuukS

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2014 - 14:50

Het wordt een kunstwerk...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2014 - 00:48

Ok, ik zie de toepassing verder niet in, maar het idee om de spiegel op 1/2 zijn brandpuntsafstand te plaatsen is m.i. wel correct als je het licht precies terug wilt focussen waar het vandaan kwam. Overigens moet je wel oppassen dat je projector en/of dia's dit proces overleven, alle optica krijgt de dubbele belasting van wat gebruikelijk is.

LuukS

LuukS

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2014 - 01:50

Bedankt voor je reactie, ja ik moet inderdaad voorzichtig zijn met hitte enzo.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de spiegel op 1/2 brandpuntsafstand te plaatsen, bedoel je de helft van de brandpuntsafstand van de projector?

Bedankt!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2014 - 14:23

Nee, de helft van de brandpuntsafstand van de holle spiegel. Als je hem precies op de brandpuntsafstand zet dan zou het licht zich bundelen tot evenwijdige stralen (even aangenomen dat die projector een puntbron is). Bij de halve afstand komt het precies terug waar het vandaan kwam.

LuukS

LuukS

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2014 - 15:15

Het spijt me volgens mij begrijp ik het niet goed.

Bedoel je met 'plaatsen' de afstand tussen de projector en de spiegel? Zou dan de brandpuntsafstand van de spiegel de helft van de afstand tussen de spiegel en de projector moeten zijn? Als ik hem op 1 meter wil plaatsen zou de brandpuntafstand 2000mm moeten zijn?

Of bedoel je een spiegel met een brandpuntafstand die de helft is van de brandpuntafstand van de projector, in dit geval 50mm?

Bedankt!

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2014 - 16:50

Overigens moet je wel oppassen dat je projector en/of dia's dit proces overleven, alle optica krijgt de dubbele belasting van wat gebruikelijk is.

Volgens mij gaat je diaprojector dat zelfs geen minuutje volhouden.  :?

Het spijt me volgens mij begrijp ik het niet goed.

Je projector moet een brandpuntsafstand hebben van 100mm, je spiegel een brandpuntsafstand van 50mm (of een straal van 100mm), en ze moeten op 100mm van elkaar staan.

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2014 - 00:41

Als ik hem op 1 meter wil plaatsen zou de brandpuntafstand 2000mm moeten zijn?

Precies dat.

Wat de -projector zelf- betreft: die zul je moeten scherpstellen op wat normaliter een doek op 2 meter afstand is - de totale weg van het licht heen en terug is tenslotte wel 2 meter.

Wat de schade betreft valt te het bezien: dat hangt ook van het type projector af. Als het iets is met een gloei/halogeenlamp komt dat wel goed. Je hebt dan 2x de optische belasting, maar niet de thermische (gezien er meestal een IR werend filter oid tussen de lamp en de dia zit).

Maar als het iets geavanceerders is moet je wel oppassen. Zou je dit bijvoorbeeld bij een laserprojector doen (voor videobeelden, niet voor dia's) dan is de kans reeel aanwezig om de lasers daarin 'op te blazen'. Diodelasers en terugspiegelen zijn geen goede combinatie, maar dat zou voor meer lichtbronnen kunnen gelden.

LuukS

LuukS

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2014 - 02:49

Mooi, dan snap ik het!

Ik ben me ervan bewust dat ik de projector kan overbelasten, maar ik hoopte dat het wel mee zou vallen omdat ik inderdaad alleen de optische belasting verdubbel.

Dan ga ik op zoek naar een plek waar ze dit soort spiegels fabriceren.

Nogmaals bedankt!!

Luuk

LuukS

LuukS

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2014 - 02:58

Wacht even, nu heb ik twee verschillende antwoorden:

Je projector moet een brandpuntsafstand hebben van 100mm, je spiegel een brandpuntsafstand van 50mm (of een straal van 100mm), en ze moeten op 100mm van elkaar staan.

In dit geval is de brandpuntsafstand de helft van de afstand tussen de spiegel en de projector.

maar het idee om de spiegel op 1/2 zijn brandpuntsafstand te plaatsen is m.i. wel correct als je het licht precies terug wilt focussen waar het vandaan kwam.

In dit geval staat de spiegel op de helft van zijn brandpuntafstand, of is de afstand tussen de dia projector de helft van de brandpuntafstand van de spiegel: spiegel op 1 meter = 2000mm brandpuntafstand. De brandpuntafstand is dus het dubbele van de afstand tussen de spiegel en de projector.

LuukS

LuukS

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2014 - 03:06

Met 2 lensformules kom ik trouwens op de helft uit:

(van diaprojector naar beeld)

1/v + 1/b = 1/f dan is

f = 100mm

b = 2000mm (ik focus het beeld op 2 meter)

v = 105mm (afstand tussen dia en lens)

(van spiegel terug naar diaprojector)

1/v + 1/b = 1/f

f = ?

b = 1000mm (het beeld moet weer 1 meter terug)

v = 1000mm (het 'voorwerp' ligt 1000 mm achter de spiegel, 2000 mm - 1000 mm afstand van spiegel tot diaprojector)

Dan kom ik uit op f = 500mm, is de helft van de afstand tussen de projector en spiegel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures