Stroomsterkte in lamp meten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Stroomsterkte in lamp meten

Beste,
 
ik moet de stroomsterkte in Ampere meten van een gloeilamp (in bijlage wordt haardroger gebruikt). Maar ik krijg op mijn multimeter 0 als waarde. Weet er iemand hoe dat komt?
 
123.jpg
123.jpg (88.54 KiB) 753 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Stroomsterkte in lamp meten

Bij de meeste multimeters moet je de probe in een ander gat steken op de multimeter.
Heb je ook wisselstroom gekozen? Kun je de haardroger aanzetten?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stroomsterkte in lamp meten

Ik zou wel eens een detailfoto van de aansluitingen en instellingen van die multimeter willen zien, want hij is zo te zien wel netjes in serie "geschakeld" .
Overigens niet slim om een föhn te laten draaien met het snoer om die (warme, hete?) snuit gewikkeld. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomsterkte in lamp meten

Op de foto kan ik het niet goed zien, maar ik vermoed dat de meter op gelijkstroombereik staat.
Het is maar de vraag of er wel een wisselstroombereik op zit. Dat vind je eigenlijk alleen maar in de duurdere prijsklasse.

Berichten: 12.262

Re: Stroomsterkte in lamp meten

Dat verschilt heel erg, je hebt multimeters van twee tientjes met AC stroommeting, zelfs true-rms tot een paar honderd hertz. Maar als er geen AC stroombereik op zit valt er niets te meten.
Victory through technology

Berichten: 14

Re: Stroomsterkte in lamp meten

De fotos waarop je de aansluitingen beter kon zien waren te zwaar dus je kan ze via de link hieronder bekijken:
 
http://pic.twitter.com/XYI16jAMwu
 

Opmerking moderator

Afbeeldingen kunnen bewerkt worden . 
service van de zaak  :D :
 
multimeter.JPG
multimeter.JPG (69.91 KiB) 751 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomsterkte in lamp meten

Okee, die meter heeft dus toch een wisselstroombereik. Maar je moet het rode meetsnoer in de linker bus steken(10A). Nu heb je een meetbereik van 20 mA gekozen, en dat is te weinig voor dit apparaat.

Berichten: 14

Re: Stroomsterkte in lamp meten

heel erg bedankt nu krijg ik inderdaad een waarde van 1.66A.
bedankt voor de hulp

Berichten: 12.262

Re: Stroomsterkte in lamp meten

Haal meteen even een zekeringetje om het exemplaar in de multimeter te vervangen - ik neem aan dat die wel door is gegaan door een fohn aan te sluiten en 1.7 ampere door een shunt voor 200 mA te jagen.
Victory through technology

Reageer