wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

Hallo,
 
Ik zou thuis een rek willen maken om een aantal motoren te stockeren.
Voorziene gewicht = 120kg per meter
Overspanning = 4.5 meter
 
Hiervoor had ik gedacht aan 4 kolommen, lengte 2m (vb HEA120) . 2 kolommen zou ik bovenaan verbinden door er een 70 cm lange IPE140 op te lassen. Beide liggertjes van 70cm zou ik verbinden met 2 IPE140, met een lengte van  6m (aangezien overspanning maar 4.5m is, wil dit zeggen dat de liggers langs beide zijden 75 cm uitsteken). De reden hiervoor is plaatsgebonden aan de garage waar het rek komt.
Zie tekening (zwart = kolom HEA, rood = liggers 70cm IPE140, groen liggers 6m, IPE140)
 
Op de draagkrachttabellen van IPE140 heb ik teruggevonden dat één ligger 200kg/m kan dragen, dus hier (2 liggers) 400kg = voldoende. (bron= http://www.staaltabellen.nl/images/stories/pdf/139.pdf)
In de tabel spreekt men over VRIJ OPGELEGD AAN DE UITEINDEN.  Wil dit zeggen dat de 6m lange balken veronderstelt worden "los" te liggen, of mag ik deze vastlassen aan de dragende kolommen? Wat heeft dit voor invloed op de sterktebepaling, of sla ik hier de bal volledig mis?
 
Lijkt de bovenstaande redenering verder juist qua bepaling HEA en IPE??
 
Ter info: op de 2 langsdragens ga ik houten palleten leggen. Hierop komen de motoren.
 
Alvast bedankt voor het advies,
Davy
Bijlagen
rek.png
rek.png (2.96 KiB) 673 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

Ik denk idd dat er bedoeld wordt dat de balken aan weerszijden los liggen op een staander (of ander steunpunt) en dat ze dan die belasting kunnen dragen zonder verder dan gespecifieerd te verbuigen.

Uiteraard wil je zoiets in de praktijk vastmaken zodat het er niet af kan schuiven en dergelijke. Als je het gaat lassen zul je denk ik moeten bezien of de las de balk verzwakt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

Begin eens met een VLS.
 
En vrije oplegging betekend dat je het zou kunnen optillen, de verbinding kan dan geen moment overbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

kwasie schreef: Begin eens met een VLS.
 
En vrije oplegging betekend dat je het zou kunnen optillen, de verbinding kan dan geen moment overbrengen.
Enkel een vrije rotatie moet gegarandeerd zijn. (= geen moment op nemen, of slechts héél beperkt)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

jhnbk schreef: Enkel een vrije rotatie moet gegarandeerd zijn. (= geen moment op nemen, of slechts héél beperkt)
 
Bedoel je hier mee dat de liggers (groen op tekening) niet moeten vastgelast worden aan de korte (rode op tekening)?
Wat zijn de consequenties voor de constructie als je dit wel doet? (Minder last toegelaten?)
 
Bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

Dan gaan er andere voorwaarden gelden in de verbindingen, waardoor de formules anders worden.
Zo kun je nu niet een last plaatsen op het uiterste linker deel, zonder aan de rechterkant iets te plaatsen wat dat gewicht compenseert.
Wanneer de verbinding wel een moment kan opnemen, kan dit wel.

Berichten: 856

Re: wat versta je onder vrij opgelegd aan de uiteinden?

praktisch gezien maakt het weinig uit of je de flenzen van beide ipe's  aan elkaar last.
verder zijn de kolommen in verhouding erg zwaar
dus als je deze ook vastlast aan de ipe's zal de constructie daar alleen maar sterker van worden.

Reageer