Springen naar inhoud

Geleidingsvermogen in frisdrank bepalen. - Praktische Opdracht

• Log in om te kunnen reageren

JobdGraaf

JobdGraaf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2014 - 16:29

Beste leden van dit forum,

vandaag kregen we in onze klas (4 havo) een nieuwe praktische opdracht die we binnenkort moeten gaan uitvoeren en uitwerken. Het gaat hierbij om een opdracht waarbij we het geleidingsvermogen in een frisdrank moeten bepalen. Het blad met de opdracht staat hieronder.

vraagstelling.png

Ik vroeg me af met welke methode ik de omcirkelde vraag kan beantwoorden. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen en willen helpen. Ikzelf ben er nog niet uitgekomen, maar zou het zeer waarderen als jullie er ook even naar willen kijken.

Met vriendelijke groet,

Job

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2014 - 21:57

Volgens mij moet je bij 1 een keuze maken en heb je dus dranken gekozen die enkel op één van de factoren verschillen.

Dan heb je dus verschillende oplossingen die enkel verschillen op basis van bijvoorbeeld hoeveelheid oplost zout.

Kan je daarmee dan vraag 2 beantwoorden? Die ik een beetje voor je vertaal: Onderzoek nu of (en dan hoe) de stof die jij gekozen hebt bij 1 invloed heeft op de geleidbaarheid?

Achtergrondvragen als je er nog niet uit komt:

-Wat is het elektrisch geleidingsvermogen?

-Hoe kan dit variëren?

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

JobdGraaf

JobdGraaf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2014 - 15:10

Allereerst wil ik je bedanken voor je reactie!

Volgens mij moet je bij 1 een keuze maken en heb je dus dranken gekozen die enkel op één van de factoren verschillen.

Dan heb je dus verschillende oplossingen die enkel verschillen op basis van bijvoorbeeld hoeveelheid oplost zout.

Ik denk dat je gelijk hebt ja. Alleen is dit dan niet lastig? Want maar één van die drie opties mag verschillend zijn, dus dat zou betekenen dat de andere twee opties gelijk aan elkaar moeten zijn neem ik aan? Maar dat zal ik nog wel op school zelf vragen.  O:)

Kan je daarmee dan vraag 2 beantwoorden? Die ik een beetje voor je vertaal: Onderzoek nu of (en dan hoe) de stof die jij gekozen hebt bij 1 invloed heeft op de geleidbaarheid?

Achtergrondvragen als je er nog niet uit komt:

-Wat is het elektrisch geleidingsvermogen?

-Hoe kan dit variëren?

Wdeb

Dus stel ik ga kijken naar optie a: 'De hoeveelheid opgeloste zouten' , dan zou ik kunnen controleren of dit effect heeft op het geleidingsvermogen, doormiddel van extra zouten toe te voegen aan de frisdrank?

Groeten,

Job

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2014 - 16:51

Die laatste opmerking zie ik niet....

Stel, je kiest voor a. Dan heb je toch twee dranken die enkel verschillen in opgeloste stof? Dus.....

Die achtergrondvragen lijken mij niet geheel overbodig. Maak eens een voorspelling, waarbij je of waarden helemaal verzint of met hoger/lager werkt.

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

JobdGraaf

JobdGraaf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2014 - 18:45

Achtergrondvragen:

Het elektrisch geleidingsvermogen geeft aan hoe goed een bepaalde stof/oplossing de elektriciteit geleidt. Dit hangt af van de vrije elektronen in een vaste stof, en de ionen in een oplossing.

Okee, dus dan zou het aan de soort stof moeten liggen, als er een verschil zit tussen de twee geleidingsvermogen neem ik aan. De hoeveelheid én de soorten stoffen zullen hierin een rol spelen.

Job

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures