Standaardredoxpotentialen bodemsoorten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Standaardredoxpotentialen bodemsoorten

Beste forummers,
 
Voor mijn HBO Milieukunde afstudeeronderzoek ben ik druk doende met te onderzoeken in hoeverre chemische oxidatie in de bodem effect heeft op de kwaliteit van een PE- en bitumencoating op een ondergrondse buisleiding. Mooie volzin zo. Maar, om tot een oxidatie (REDOX) berekening te komen heb ik uiteraard de redoxpotentialen nodig van de geselecteerde bodemsoorten (zand/klei/veen/leem/Löss). Om die nu middels proeven te gaan bepalen, heb ik a) de tijd niet voor en b) de middelen niet voor. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat daar geen tabel/opsomming/overzicht van bestaat. Speurwerk via Google/Google Scholar leverde geen bevredigend resultaat. 
 
Concreet: weet één van jullie of er
1) een tabel/overzicht is met gemiddelde redoxpotentialen per bodemsoort?
2) waar ik die dan zou kunnen vinden?
 
Alvast bedankt!
Harko

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Standaardredoxpotentialen bodemsoorten

Ik weet niet of je dit soort tabellen eenvoudig kunt vinden. Ik denk dat dit niet zo eenduidig is als je het laat klinken. De oxidatie zal niet alleen bepaald worden door relatief edele metalen die in de grond aanwezig zijn, maar ook sterk afhangen van diffusie door de bodem, en die kan behoorlijk afhangen van vochtgehalte, temperatuur enzo....

Reageer