Springen naar inhoud

Waarom terug in de tijd bij reizen sneller dan licht?

• Log in om te kunnen reageren

cerielo

cerielo

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2014 - 16:00

Hoe komt het dat we (bij een gedachte experiment) terug in de tijd zouden gaan als we sneller gaan dan het licht? Dit vind ik verwarrend, omdat tijd juist langzamer gaat bij het behalen van snelheden in de buurt van C tov iemand die stilstaat.

Een tweeling waarvan de een een reisje maakt door het heelal met een snelheid in de buurt van C zal bij terugkomst zijn broer een stuk ouder zien. Eigenlijk is hij dan in de toekomst terecht gekomen. Des te sneller hij gaat des te ouder zal zijn broer zijn bij terugkomst. Hoe kan het dan dat mocht hij nog sneller gaan en de snelheid van het licht overtreffen, dat hij dan terug gaat in de tijd en zijn broer dus weer jonger zou zien? 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2014 - 08:46

Het wordt wel eens gezegd dat je terug in de tijd reist, maar eigenlijk kun je gewoon niet sneller dan het licht gaan.

Wat er zou gebeuren in je uitleg, is niet dat je broer jonger gaat zijn, maar dat jij jonger gaat zijn dan toen je vertrok. (Je vertrekt op 30 jaar, je komt terug op 29 jaar). Voor jou lijkt tijd zich dus in de omgekeerde richting af te spelen als t.o.v. je broer.

Daar is maar heel erg moeilijk iets bij voor te stellen, uiteraard. Volgens de huidige stand van de wetenschap is er dan ook niets dat sneller dan het licht gaat.

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

cerielo

cerielo

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2014 - 12:21

Als je terug komt zou jij dus jonger zijn dan dat je vertrekt, en je broer dus ouder dan jij? Jouw tijd loopt dus terug tov je broer en de aarde. Maar waarom wordt er dan beweerd dat je terug in de tijd zou kunnen gaan, mocht je sneller kunnen reizen dan het licht? 

Dat is dan totaal onlogisch, toch? Ik begrijp dat het sowieso niet kan, maar ik probeer de logica te begrijpen waarom beweerd wordt dat het zou kunnen, gezien het feit dat tijd juist langzamer gaat lopen als je snelheid in de buurt van C hebt, tov de aarde bijvoorbeeld. De tijd op aarde zal dus sneller lopen dan mijn tijd en mocht ik terugkomen dan zal ik in de toekomst belanden, nooit in het verleden. Dus waarom wordt het dan beweerd?

Veranderd door cerielo, 18 april 2014 - 12:27

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5390 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2014 - 12:41

Ik begrijp dat het sowieso niet kan, maar ik probeer de logica te begrijpen

Het kan niet, omdat de logica waarmee het wél zou kunnen niet klopt. Die logica trachten te begrijpen is dus vergeefse moeite.

gezien het feit dat tijd juist langzamer gaat lopen als je snelheid in de buurt van C hebt, tov de aarde bijvoorbeeld

Voor iemand op de Aarde loopt de klok van de wegreizende ruimtevaarder langzamer, maar de ruimtevaarder zelf merkt aan zijn eigen klok niets bijzonders. Sterker, als de ruimtevaarder naar de klokken op Aarde kijkt, lopen die juist trager dan de klok van de ruimtevaarder.

Motus inter corpora relativus tantum est.

cerielo

cerielo

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2014 - 17:43

Maar als de ruimtevaarder terug komt op aarde dan zou zijn tweelingsbroer ouder zijn dan hij, toch?

Mijn vraag is daarom hoe kan men beweren dat je terug kan gaan in de tijd als je sneller dan het licht zou reizen, terwijl als je reist met een snelheid net onder de snelheid van het licht en je komt terug op aarde dan is iedereen ouder geworden dan jij. 

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2014 - 06:42

Zoals je waarschijnlijk weet vertrekt de speciale relativiteitstheorie vanuit het postulaat dat de lichtsnelheid voor alle niet versnellende waarnemers (= waarnemers met een constante snelheid) hetzelfde is. M.a.w. zowel de waarnemer op het perron (beschouwd als stilstaand als de reiziger op de trein (met een zekere snelheid) meten beide dat eenzelfde lichtstraal een snelheid heeft van +/-300.000 km/s. Vanuit dit postulaat worden volgende twee zaken afgeleid:

1. Niets kan sneller bewegen dan het licht
  2. Hoe sneller je beweegt des te trager gaat de tijd.Of exacter een waarnemer ziet een ten opzichte van hem bewegende klok steeds trager lopen naarmate de klok sneller gaat.

In het extreme geval dat de klok de lichtsnelheid heeft staat deze stil.

Aangezien de tijd (tijd en klok zijn immers synoniem in de SRT) steeds trager gaat lopen en zelfs stopt, is het natuurlijk verleidelijk om je afte vragen  wat er gebeurd als de snelheid hoger wordt als de lichtsnelheid. een populair antwoord is dan, door extrapolatie, dat de tijd achterwaarts gaat of de klok teruggaat in de tijd.  Niet het antwoord is het probleem maar wel de vraagstelling. Deze is immers zinledig (non-sens) binnen het kader van de SRT.er wordt immers voorbijgegaan aan de eerste gevolg van het postulaat, namelijk dat niets sneller kan als de lichtsnelheid.

Verwerp je deze conclusie dan moet je ook de tweede conclusie verwerpen en gaat de extrapolatie niet op.

Eigenlijk komt de vraag op hetzelfde neer als wat gebeurd er als de temperatuur onder het absolute nulpunt daalt. Ook deze vraag is betekenisloos want de grootheid temperatuurstart maar vanaf dit nulpunt.

het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures