Springen naar inhoud

Kiezen tussen 2 levens

• Log in om te kunnen reageren

noaki12

noaki12

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2014 - 16:47

voor school moest ik een casus schrijven, met een ethisch dilema. Wat in dit geval het kiezen tussen 2 levens is.

Het regent op het moment dat ik uit mijn deur stap. Ik krijg een slecht gevoel, alsof er iets vreselijks gaat gebeuren. Ik heb zin om terug naar binnen te gaan en de hele dag in mijn bed te liggen. Jammer genoeg kan ik dit niet doen. Ik moet mijn verantwoordelijkheid als hoofdchirurg nemen, anders sterven er vandaag mensen. Ik besluit om al mijn wilskracht te verzamelen en naar mijn werk te gaan en alle tegenspoed te gemoed te gaan. Ik stap in mijn auto en stop mijn autosleutel in het contact, waarna ik hem omdraai. Mijn motor start op. Maar hij slaat direct af. Ik start mijn auto weer op, maar weer slaat hij af. Om een of andere reden voel ik me opgelucht, misschien kan ik dit als reden gebruiken om niet naar werk te gaan. Ik probeer het voor de derde keer, drie keer is immers scheepsrecht, het start op, maar slaat jammer genoeg niet af. Mijn opgelucht gevoel verdwijnt direct. Ik trap het gas in en ga op weg naar mijn werk. Daar is het ziekhuis al. Ik stap uit en loop naar de deur. Het moment dat ik door de deur loopt komt mijn assistente naar me toe. Ze heet Genesis en is 25 jaar, heeft lang blond golvend haar, is ongeveer 170 lang en ziet er kortweg schitterend uit. Ik heb het geluk om singel te zijn en haar bijna elke dag te kunnen zien. Wanneer ze dicht bij is, zie ik aan haar blik dat er iets mis is. ***********, ik wist dat er vandaag iets ergs zal gebeuren. Ze staat nu naast me en wilt wat zeggen. Ik snij haar bot weg af en zeg met een pissige stem ‘ Genesis wat is het slechte nieuws’. Ze staat nu naast me en zegt, dokter ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede is dat er een orgaan “vrij gekomen is voor een patiënt die het hard nodig heeft, omdat hij anders dood gaat. Hier op reageer ik met deze zin:’ Dit is inderdaad goed nieuws, we kunnen vandaag een leve redden, maar wat is het slechte nieuws. Dokter het slechte nieuws is dat er 2 patiënten in deze staat zitten (van een orgaan nodig hebben anders gaan ze dood) en ze beide het zelfde orgaan nodig hebben. Daar is het dan het geen dat ik de hele dag gevreesd had, de onmogelijke keuze. Bepalen welk leven meer waard is. Ik vraag aan mijn assistente, als ze de dossiers van de patiënten kan geven. Ze geeft me de dossiers, waarna ik ze begin te lezen. De eerste patiënt is een werkloze jongen van 18 jaar met een IQ van 80. De tweede patiënt is een man van 50 jaar oud en is zeer belangrijk voor NASA. Maar wie moet ik kiezen, de jongen 18 jaar heeft nog een heel leven voor zich, terwijl de man van 50 nog maar enkele jaren te gaan. Maar hij kan nog zoveel doen voor de maatschappij in zijn enkele jaren, terwijl de jongen niks aan de wereld kan toevoegen en we waarschijnlijk van onze belasting zal leven. Uiteindelijk kies ik voor de man, in de hoop dat hij nog wat toevoegt aan de maatschappij. Maar heb ik de goede keuze gemaakt. Kan ik het leven van de man boven, het leven van de jongen stellen?

Vinden je dat hij een goede keuze gemaakt heeft?

Veranderd door noaki12, 15 april 2014 - 16:48

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2014 - 01:44

Tja, ik weet niet wat het criterium voor een goede keuze is.

Als het aan mij was zou ik dezelfde keuze maken als de man in dit verhaal, maar gezien ik geen medicus ben hoef ik die afweging in de praktijk nooit te maken. Je zou kunnen argumenteren dan gewonnen levensjaren een soort absolute factor zijn waardoor je moet kiezen voor de 18 jarige nietsnut. Anderzijds kun je ook stellen dat gewonnen kwaliteit van leven zwaarder weegt en daarom de man van 50 redt. Veronderstelt dat ie daarna nog een normale levensverwachting heeft is het verschil in gewonnen levensverwachting t.o.v. de 50 jarige ongeveer een factor 2, maar wel met een iq van 80 en waarschijnlijk een uitzichtloos bestaan.
Victory through technology

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2014 - 01:57

In dat geval zou ik teruggrijpen naar het principe van survival of the fittest en survival of the species. Waar heeft de 'soort' meer aan? Iemand die zijn hele leven iets kost, of iemand die in zijn leven wat opbrengt?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2014 - 12:07

Uiteindelijk geldt ook de vraag of alle leven gelijkwaardig is. Uit de keuze blijkt dat het hoofdpersoon het ene leven meer waard vindt dan het andere leven, iets wat ik moreel volledig verwerpelijk vind (maar daar is iedereen vrij in, uiteraard). Hun levens zijn inderdaad niet gelijk, maar ze zijn fundamenteel gelijkwaardig. Dat is een essentie van de manier waarop onze samenleving is opgebouwd. 

De keuze die de hoofdpersoon nam, zet de deur open voor de vervolgvraag: "Waarom euthaniseer je niet iemand uit de geriatrie, om met zijn of haar organen ook nog de jongen van 18 te redden?" Je zult vast wel iemand vinden wiens leven minder waard is voor de maatschappij, dan de jongen van 18. Waarom verplaats je zijn of haar organen dan niet in die van de jongen? Wat is er anders?

Een goede oplossing voor mij zou zijn om de beslissing met het tossen van een munt te nemen.

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures