Springen naar inhoud

Van ethaan naar ethanol?

• Log in om te kunnen reageren

Backslide

Backslide

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2014 - 17:58

Beste forumgenoten van het wetenschapsforum,

Afgelopen tijd hebben wij (bij onze studie) ons bezig gehouden met het bekijken

van een aantal organische reacties. De standaard eliminatie/additie/substitutie

kwamen voorbij. Ik vind het altijd leuk om met een paar studiegenoten hier nog

wat over te filosoferen en toen kwamen we bij de vraag of je van -CH3 naar -CH2OH

zou kunnen gaan (niet enzymatisch).

Geen van de reacties die bij ons bekend zijn zouden hier voor in aanmerking komen.

Misschien dat jullie hier ons wat meer over zouden kunnen vertellen?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2014 - 01:37

Niet in 1 stap in ieder geval.

Wat wel kan (en industrieel ook gebeurd) is additie van water aan etheen om ethanol te verkrijgen.

Het probleem is om van ethaan naar etheen (plus waterstof) te komen. Deze reactie is endothermisch, en loopt af bij een zo laag mogelijke druk. Er zijn catalysatoren die deze reactie mogelijk maken (bij pakweg 800 graden en continue aanvoer van warmte), maar industrieel is dit niet aantrekkelijk.
Victory through technology

Java

Java

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Validating

Geplaatst op 17 april 2014 - 17:42

Benm, de topic steller spreekt over ethaan en niet over etheen. De enige mogelijkheid die ik me dan kan indenken is een radicalaire kettingreactie met broom of chloor. Probleem is dat dit een extreem exotherm proces wordt en dat er allemaal ontvlambare gassen bij betrokken zijn, dus...

Sorry, op laboschaal volstaan twee woorden: vergeet het.

De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2014 - 19:43

Zoals Benm aangeeft kan het via een tussenstap. Additie van water aan etheen is één van die tussenstappen (de makkelijkste). De andere stap is oxidatie van ethaan tot etheen en die is, hoewel commercieel gezien oninteressant, ook prima mogelijk zijn.

Dat zou dé route zijn om ethanol te produceren uit ethaan. 

Een route via halogenering kan ook maar is nogal onhandig, met name omdat radicaalreacties gewoon niet zo specifiek zijn. Al valt daar bij ethaan nog wel een mouw aan te passen. Maar het is een teken aan de wand dat broomethaan normaal gesproken wordt geproduceerd uit etheen of ethanol; dus om het nu andersom te doen ligt niet voor de hand.

Brandbaarheid is overigens niet zo'n issue. Je voert zo'n reactie immers uit in de afwezigheid van zuurstof, dus veel valt er niet te verbranden...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures