Tsai–Wu failure criterion

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 144

Tsai

Beste mensen,

Ik wil het Tsai-Wu faalcriterium gebruiken om iets zinnig te zeggen over het gedrag van Polymeren schuimen bij een compressie en afschuifspanning.
Nu is het probleem dat ik niet goed weet wat ik kan doen met een faalcriterium in het algemeen.

Tsai-Wu faalcriterium:
\( F_1_1\sigma^2_1+ F_2_2\sigma^2_2+F_6_6\sigma^2_6+F_1\sigma1+F_2\sigma_2+2F_1_2\sigma_1\sigma_2=1\)
 
Het eerste probleem heb ik al met de conventies voorbeeld wat is het verschil tussen F11 en F1 wat is F66 enzo:
 
Dit heb ik gevonden op het net:
De spanningen worden voorgesteld volgens de Voigt notation:
\(\sigma_1 = \sigma_{11},\sigma_2 = \sigma_{22}, \sigma_3 = \sigma_{33},\sigma_{4} = \sigma_{23},\sigma_5 = \sigma_{13}, \sigma_6 = \sigma_1_2\)
en met
\(F_1_2=0\)
kunnen we dit herschrijven naar:
\(F_1_1\sigma^2_1_1+F_2_2\sigma^2_2_2+F_1_3\sigma^2_1_2+F_1\sigma_1_1+F_2\sigma_2_2\)
 
met
\(F_1_1 = \frac{1}{X_T .|X_C|} \)
en
\( F_1_3=\frac{1}{S^2} \)
en
\( F_1=\frac{1}{X_T}-\frac{1}{|X_C|}\)
Xt en Xc zijn de maximale compressie en trek kracht, S is de afschuifkracht.
Bij mijn opstelling heb ik enkel een compressie kracht en een afschuifkracht zie figuur die veroorzaken bijbehordende spanningen.
Afbeelding
Voor mijn toepassing kan het faalcriterium dus schrijven naar:
\(\frac{1}{X_T .|X_C|}\sigma^2_1_1+\frac{1}{S^2}\sigma^2_1_2+\frac{1}{X_T}-\frac{1}{|X_C|}\sigma_1_1= 1\)
 
Ik heb verschillende testen uitgevoerd bij verschillende combinaties van compressie en afschuiving.

Hieruit kan ik dan steeds een bepaalde spanning of kracht halen wanneer het sample faalt.

Ik ken F1 en F12 en bijbehordende spanning sigma 11 en sigma 12, maar wat met die spanning F13, F11.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Tsai

Opmerking moderator

Ik verplaats dit even naar constructie- en sterkteleer.

Reageer