Kristalgroei bevorderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

Kristalgroei bevorderen

Naar aanlijding van de Kristalgroeicompetitie ben ik me beginnen af vragen of je deze ook eventueel zou kunnen maken met behulp van de druk. Aangezien kristallen om natuurlijke wijze ontstaan onder hoge druk, veronderstel ik dat het verhogen van druk het creeëren van mooie kristallen bevorderd.

Maar heeft er iemand enig idee hoe je zo'n hoge druk kunt creeëren, of heeft er iemand andere tips voor het maken van een mooi, groot kristal. De stof is nog niet bekend

Berichten: 1.379

Re: Kristalgroei bevorderen

Zelf experimenteren met hoge drukken is heel moeilijk en gevaarlijk. Dat kan alleen onder industriele omstandigheden. Zo kan er zelfs kunstmatig diamant worden gemaakt. Alleen met kristallen met kleine afmetingen.

Maar uit een oplossing, zonder hoge druk en temperatuur kan het ook. Dat kun je thuis proberen Met aluin gaat het het gemakkelijkste ( KAl(SO4)2 )

Werkwijze: jampotje half vullen met aluinoplossing; wollen draadje via gaatje in de deksel in de oplossing laten hangen. Dan twee weken wachten zonder er aan te komen.

Zo krijg je weinig grote kristallen. Zonder het draadje krijg je teveel gespreide kiemvorming en dus veel kleine kristallen. En dat is niet zo leuk.

Keukenzout (NaCl) geeft heel gemakkelijk kiemvorming en daardoor is het maken van grote NaCl-kristallen veel moeilijker. Zoek eens wat info via het trefwoord "Kristallisatie". H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Kristalgroei bevorderen

Het probleem is echter dat de kristalgroeicompetitie betekend dat je op 'n bepaalde tijd zo een groot mogelijk kristal moet maken, dat zo zuiver mogelijk is (zuiver in de zin van doorzichtigheid & in de zin van vorm).

Reageer