Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Reageer

Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Het gaat om dit topic:
 
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/189331-hoe-verklaart-de-lorentz-ether-theory-de-gemeten-constante-lichtsnelheid/
 
Daarin heb ik te maken met twee leden die het vertikken zich in het onderwerp te verdiepen. Toch menen zij er genoeg vanaf te weten om voortdurend nieuwe kritische berichtjes te plaatsen. Ik heb voor een aantal van die kritische berichtjes aangetoond dat zij onzinnig zijn. Verder heb ik de betreffende leden gewezen op bronnen waar zij zich over het onderwerp kunnen inlezen. Dat helpt echter niets. De betreffende leden zijn niet voor rede vatbaar. Het topic wordt langzamerhand onleesbaar voor mensen die wel in het onderwerp geïnteresseerd zijn. Moet ik de irrelevante berichtjes verder maar negeren? Wat is wijsheid?
 
Overigens is deze kwestie niet alleen van belang voor het genoemde topic. Als het de twee leden lukt dit topic, dat hen kennelijk niet bevalt, effectief te verstoren door het steeds weer plaatsen van irrelevante kritiek, dan opent dat voor hen en anderen de mogelijkheid ook andere topics waar zij om wat voor reden dan ook aanstoot aan nemen op een zelfde wijze om zeep te helpen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Er is mening en kritiek. De wijsheid? Lees de mening want het is interessant om te weten wat andere denken over wat je schrijft. Reageer op onderbouwde kritiek want zo blijft de kwaliteit omhoog, of minstens stabiel. De rest negeren. ;)

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Exception schreef: Er is mening en kritiek. De wijsheid? Lees de mening want het is interessant om te weten wat andere denken over wat je schrijft. Reageer op onderbouwde kritiek want zo blijft de kwaliteit omhoog, of minstens stabiel. De rest negeren. ;)
 
Dat is een interessante optie.

Berichten: 555

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Het gebeurd niet alleen in dat topic, waarin ik me trouwens niet ingelezen heb.
De laatste tijd zie ik veel meer topics waarin er een (soort van) discussie optreedt.
Maar vaker is het 1 of geen van de partijen die probeert om referenties en uitgewerkte theorieen aan te brengen.
Die in de volgende post gewoon genegeerd worden.
 
1 oorzaak hiervan is denk ik dat een paper en dergelijke wel even vraagt om door te nemen en (ikzelf dan toch) men de neiging heeft om relatief vlug te reageren. Suggestie Misschien is het mogelijk om iets te implementeren zodat je kan onthouden/terugkomen op een bepaald topic na een bepaalde tijd?
 
In zulke topics valt het mij vaak ook op dat er gigantische blokken tekst tentoon gespreid worden met nauwelijks interpunctie.
Op zulke momenten negeer ikzelf het topic meteen zonder twijfelen. Misschien dat hieraan ook iets gedaan kan worden?

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Wanneer iemand vrijwel onmiddellijk reageert kan dat twee redenen hebben: ofwel de betreffende persoon weet heel goed waar het over gaat, ofwel de betreffende persoon verbeeldt zich ten onrechte dat hij heel goed weet waar het over gaat. Het is de laatste categorie personen die problemen veroorzaakt. Het zou kunnen zijn dat het inbouwen van een vertraging het voor de laatste categorie personen onaantrekkelijker maakt om nog te posten. Maar dat vergt dan wel een flinke aanpassing van de opzet van dit forum. Wellicht jaag je zo ook te veel mensen weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Dat soort reacties kunnen misschien van belang zijn als inspiratie voor het ontwikkelen van meer minicursussen. En voor een uitgebreide activatie van wetenschappelijke nieuws forum. Persoonlijk besteed ik veel meer tijd aan lezen op wf. Ik heb soms de neiging om te reageren wanneer bepaalde zaken niet duidelijk zijn, of ik niet goed weet wat daar 'wetenschappelijk' aan is, of zaken die indruisen tegen hetgeen ik meen te weten, enzovoort. Maar ik reageer niet. Vaak zo uit vrees voor iets ongewenst; bijvoorbeeld: het onderwerp om zeep helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.246

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Opmerking moderator

We denken niet dat het erg zinvol is om de discussie die in dat topic plaatsvindt hier nog eens dunnetjes over te doen. De betreffende topic is overigens voor moderatoroverleg gesloten. 
Op een aantal opmerkingen hierboven wil het moderatorteam ook met een weloverwogen mening terugkomen. In afwachting daarvan willen wij daarom ook vragen niet meer in deze topic te reageren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.246

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

met enige vertraging gezien het paaseieren rapen hieronder wat wij er als moderatorteam van vinden: 
 
Ik heb voor een aantal van die kritische berichtjes aangetoond dat zij onzinnig zijn. 
In wat wij lezen in de betreffende topic is dat een wederzijds gebeuren.
 
De betreffende leden zijn niet voor rede vatbaar. 
Exact datzelfde verwijt wordt ook de andere kant op gemaakt, al of niet in die woorden.
 
Als het de twee leden lukt dit topic, dat hen kennelijk niet bevalt, effectief te verstoren door het steeds weer plaatsen van irrelevante kritiek, dan opent dat voor hen en anderen de mogelijkheid ook andere topics waar zij om wat voor reden dan ook aanstoot aan nemen op een zelfde wijze om zeep te helpen. 
Het past niet in een discussie om, omdat men geen gelijk krijgt, anderen ervan te beschuldigen "topics om zeep te helpen". Dat geen gelijk krijgen is een inherente mogelijkheid van discussies. 
 
Het moderatorteam is niet van plan, zo iemand van ons al daartoe in staat zou zijn,  om inhoudelijk als scheidsrechter op te treden.  Wij zien wij nog steeds een inhoudelijke discussie, die helaas muurvast zit. In dat geval lijkt het wijzer de discussie voorlopig te staken, en wij verzoeken de deelnemers in die discussie dat dan ook te doen.  Wetenschapsforum verdwijnt de komende jaren zeker nog niet van internet, en de topic staat vol genoeg met sleutelwoorden dat derden, die mogelijk een positieve bijdrage aan een "oplossing" kunnen leveren, hier vroeger of later op zullen stuiten. Het is niet omdat deze topic nú niet tot een bevredigend einde komt, dat overmorgen een wereldoorlog dreigt uit te breken.
 
 
Wat het moderatorteam wél kan, en ook zal doen, is de (onder)toon die hier en daar in de reacties wordt gebezigd en die wij al enige dagen met argusogen volgden,  af te keuren en daarop in te grijpen. Wij zullen daarom vanaf heden de bewoording van elke nog volgende reactie veiligheidshalve niet meer beoordelen op mogelijke positieve bedoeling, maar puur op hoe die negatief persoonlijk gevoeld zou kunnen worden (let op dat "zou kunnen"). Berichten waarin ook maar een zinsnede staat waarvan wij de toon minder prettig vinden zullen daarom door ons zsm integraal verwijderd worden, ongeacht overige inhoud. 
 
Wij hopen op deze wijze te kunnen komen tot een vruchtbaar (en dat hoeft dus niet per se onmiddellijk) en beschaafd vervolg op de betreffende discussie. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Hoe om te gaan met aanhoudende irrelevante kritiek?

Aangezien het onderwerp mij zeer interesseert zal ik er sowieso nog verder op studeren. Tot nu toe heb ik geen link gevonden waarin een LET zodanig precies en helder wordt uitgelegd dat verdere inspanningen van mijn kant overbodig zijn. Het zal overigens nog wel enige weken (voorzichtige schatting) duren voor ik er helemaal uit ben. Ik hoop dat ik tegen die tijd weer welkom ben om mijn complete verhaal - en dan in één keer - te plaatsen...

Reageer