[natuurkunde] moleculen snelheid verdamping

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 927

moleculen snelheid verdamping

ik moet van de stelling hieronder zeggen of ze fout of juist is
 
" Niet alle moleculen van een vloeistof hebben dezelfde snelheid. Het zijn de        snelst bewegende moleculen die bij verdamping uit de vloeistof ontsnappen.      Daardoor vermindert de gemiddelde snelheid van de vloeistofmoleculen,          waardoor bij verdamping de temperatuur van de vloeistof daalt. “
<i>Dit moet ik kunnen verklaren: en het volgende heb ik :</i>
 
JUIST, tijdens het smelten wordt  de toegevoegde energie niet omgezet in kinetiscche energie v/d deeltjes. de gemiddelde snelheid van de deeltjes blijft tijdens het smelten dus constant. de toegevoegde energie wordt bij deze faseovergang wel gebruikt om de cohesiekrachten te overwinnen. de deeltjes komen los van elkaar en kunnen door elkaar bewegen. daarbij neemt de gemiddelde afstand tussen de deeltjes een beetje toe.
 
 
is dit een goede verklaring of niet ? of zou ik een betere kunnen geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: moleculen snelheid verdamping

ik snap twee tegenspraken niet:
 
ik moet van de stelling hieronder zeggen of ze fout of juist is
versus:
Dit moet ik kunnen verklaren
 
en ook nog:
Het zijn de snelst bewegende moleculen die bij verdamping uit de vloeistof ontsnappen. 
versus:
tijdens het smelten wordt  de ..............
 
en verder, de tekst:
" Niet alle moleculen van een vloeistof hebben dezelfde snelheid. Het zijn de        snelst bewegende moleculen die bij verdamping uit de vloeistof ontsnappen.      Daardoor vermindert de gemiddelde snelheid van de vloeistofmoleculen,          waardoor bij verdamping de temperatuur van de vloeistof daalt. “
is zelf een uitleg van / verklaring voor het feit dat door verdamping de temperatuur van de vloeistof daalt. En het is gierende onzin om een verklaring te gaan verklaren. Er valt niks meer te verklaren, het IS hier verklaard.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: moleculen snelheid verdamping

wel over die 2 tegenspraken:
ik moet zeggen of ze juist of fout is? zo juist , verklaar, zo fout verklaar . 
 
maar dat vind ik wel raar dat ik het niet kan verklaren want bij mijn oefening moet ik het verklaren, haha. 
 
 
 
wacht ,ik mag ook aantonen met berekeningen als dit hier mogelijk is... ?

Berichten: 927

Re: moleculen snelheid verdamping

Jan van de Velde schreef:  
is zelf een uitleg van / verklaring voor het feit dat door verdamping de temperatuur van de vloeistof daalt. En het is gierende onzin om een verklaring te gaan verklaren. Er valt niks meer te verklaren, het IS hier verklaard.
maar dat vind ik wel raar dat ik het niet kan verklaren want bij mijn oefening moet ik het verklaren.. ? kan iemand mij misschien helpen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: moleculen snelheid verdamping

Ik denk dat je in één bericht twee opgaves door elkaar aan het halen bent. Het onderste stuk (in vet) is een verklaring die hoort bij een andere opgave dan je in het bovenste stuk hebt geplakt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 927

Re: moleculen snelheid verdamping

Wel het bovenste stuk (dat met aanhalingstekens dat begint van" niet alle moleculen..) is hetgeen dat ik moet zeggen of het juist of fout is en dan verklaren waarom juist of fout .. Kan iemand mij verder helpen aub?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: moleculen snelheid verdamping

zoals al gezegd, de tekst is correct, en er valt verder niks aan te verklaren omdat dit reeds de verklaring is. 
 
Een goed of fout te keuren stelling in dit verband zou kunnen zijn:  "door verdamping daalt de temperatuur van de vloeistof".
En de verklaring daarvoor is die tekst. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: moleculen snelheid verdamping

Ok dan. Kan ik dit ook niet aantonen met berekeningen? (Ik moet het echt verklaren) maar als dat niet gaat dan schrijf ik wel gewoon juist. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: moleculen snelheid verdamping

Dan zou je al naar dingen als inwendige en kinetische energie moeten gaan kijken. Dat staat gelijk aan statistische thermodynamica waarmee ik je niet lastig wil vallen. :) En mezelf ook niet, als ik die dingen hier ter plekke moet gaan afleiden en controleren is de Pasen weer voorbij.

Berichten: 927

Re: moleculen snelheid verdamping

Ah ok. Maar wat zou ik daarover kort kunnen zeggen voor als verklaring..? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: moleculen snelheid verdamping

Choco__ schreef: Ah ok. Maar wat zou ik daarover kort kunnen zeggen voor als verklaring..? 
Ik hoop dat je Nederlands kunt lezen? Intussen is drie keer gezegd dat die verklaring er al staat. Zinloos om daarnaar te blijven vragen toch? 

Opmerking moderator

En dus kan op dit topic een slotje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten