Probleem met SPSS analyse

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Probleem met SPSS analyse

Hallo forumgebruikers,
 
Momenteel ben ik bezig met het uitvoeren van analyses over de data voor mijn masterscriptie. Ik doe onderzoek naar het effect van complimenten op hulpgedrag. Het onderzoek is als volgt afgenomen: Deelnemer maakt taakje, deelnemer maakt vragenlijst 1 (waarin oa zelfwaarde wordt gemeten), deelnemer krijgt compliment (performance, appearance of control), deelnemer krijgt vragenlijst 2 (filler taak), experimenter laat pennen vallen (hulpgedrag wordt gemeten, aantal pennen en seconden voordat deelnemer begint met helpen), en ten slotte krijgt deelnemer vragenlijst 3 (opnieuwe oa zelfwaarde gemeten). Ik heb de volgende hypotheses:
 
H1: Hogere self-worth na compliment, dan na geen compliment (op te splitsen in performance/appearance)
H2: Meer hulpgedrag na compliment, dan na geen compliment (op te splitsen in performance/appearance)
H3: Een toegenomen level of self-worth is een mediator tussen complimenten en helpen
 
Nu wil ik ter uitbreiding van H1 nog even kijken of er een verschil is tussen zelfwaarde vóór manipulatie en zelfwaarde ná manipulatie over de drie condities (performance, appearance en control). Kan iemand mij helpen met de juiste test?
 
H1 heb ik mbv one-way between subjects ANOVA gedaan, helaas niets gevonden.
 
Vriendelijke groet,
Mike
"The only thing greater than the power of the mind is the courage of the heart" - John Nash

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Probleem met SPSS analyse

Ik ga ervan uit dat zelfwaarde een continue variabele is aangezien je ANOVA hebt gedaan. En je hebt dus een pre- en post meting (dus repeated measures...hint hint). Helemaal geen idee?

Over H1: heb je hierin wel voor baseline zelfwaarde gecorrigeerd?

Reageer