[scheikunde] evenwichtsconstante en thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

evenwichtsconstante en thermodynamica

Hallo
 
In mijn cursus staat de volgende afleiding
 
0 = deltaG0' + RTln [D]/[A] [B]
 
deltaG[sup]0'[/sup] = - RTln[C] [D]/[A] [B]
 
K'[sub]eq[/sub] = [C] [D]/[A] [B]
 
deltaG[sup]0'[/sup] = - RTln K'[sub]eq[/sub]
 
K'[sub]eq[/sub] = e[sup]-deltaG[/sup][sup]/RT[/sup]
 
K'[sub]eq[/sub] = e[sup]-deltaG[/sup][sup]/2,47[/sup]
 
Deze afleiding snap ik. Maar dan staat er ergens op mijn andere blaadjes dat K'[sub]eq[/sub] = 10[sup]-deltaG/1,36[/sup]. En hoe ze hier aankomen dat snap ik niet. Als ik bij beide vergelijkingen een getal invul voor delta G dan kom ik ook niet hetzelfde uit. Zit er hier ergens een fout in?
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: evenwichtsconstante en thermodynamica

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: evenwichtsconstante en thermodynamica

ik snap het ook niet. je kan natuurlijk schrijven dat
\(e^{-\Delta G/RT} = 10^{-(\log e) \cdot \Delta G / RT}\)
, maar dan kom je er numeriek nog steeds niet. Heb je iets van een extra context voor de afleiding?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: evenwichtsconstante en thermodynamica

Dat krijg je ervan als je geen eenheden gebruikt en niet bijhoudt waarvoor hetgeen je opschrijft geldt.

De uitdrukking is
\( K= e^{-\frac{\Delta G}{RT}}\)
Dit is de Van 't Hoff-vergelijking. Voor RT kun je invullen R = 8.3 en T = 298 K, dan kom je op 2.47 kJ/mol dus daar komt die 2.47 vandaan.

Dat slaat feitelijk nergens op, want R = 8.314 J/molK dus als je in 3 cijfers rapporteert moet je ook de eerste 3 cijfers van R meenemen, en dan kom je uit op 2.48 kJ/mol, maar dat terzijde.

Op dezelfde manier kun je achterhalen waar die 1.36 vandaankomt. Omrekenen van grondtal 10 naar grondtal e, en je komt op T = 376 K, ongeveer 100 graden Celsius dus. Vermoedelijk had deze opgave betrekking op een situatie bij die temperatuur, en zijn er (ook hier) wat tussentijdse afrondingsfouten gemaakt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer