Luchtweerstand systeem meten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Luchtweerstand systeem meten

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om de luchtweerstand te meten van een buizensysteem.
 
Het gaat om een bunker met een beluchte vloer. Dat wil zeggen er lopen buizen in de vloer en daar zitten gaten in. Op de vloer ligt een massa waar lucht doorheen geblazen wordt.
Op de buizen is een ventilator aangesloten waarvan de curve bekend is.
 
Is het mogelijk om door de ventilator aan te zetten met massa op de vloer de tegendruk te bepalen waartegen de ventilator aan het werken is?
 
Weet iemand waar ik terecht kan met allerlei vragen over een dergelijk buizensysteem, ventilatoren, druk opbouw en stromingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Luchtweerstand systeem meten

Bij luchtweerstand denk ik aan de kracht die nodig is om door lucht heen te fietsen.
Maar wat je wilt weten is het inwendig drukverval van de buizen?
 
Een schets zou helpen om het systeem beter te begrijpen.

Berichten: 4

Re: Luchtweerstand systeem meten

Kan ik de titel van het bericht nog bewerken?
 
Ik heb even een schets gemaakt. Hopelijk is het dan duidelijker.
Bijlagen
schets.png
schets.png (52.47 KiB) 424 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Luchtweerstand systeem meten

Volgens de schets zou je aan de achterkant een veel lagere druk hebben dan vooraan.
 
Maar wat wil je precies weten?
 
Om het drukverval te weten, hebt de de druk net na de pomp nodig, en dan de druk die uit gaten komt.
Misschien kun je de meeste gaten dichtdraaien, en een drukmeter plaatsen.

Berichten: 4

Re: Luchtweerstand systeem meten

Kun je me uitleggen waarom de druk vooraan veel hoger is dan achteraan?
 
De ventilator geeft volgens zijn curve afhankelijk van de tegendruk 60000 m3 bij een tegendruk van 1000 Pa en 16000 bij 5000 Pa.
 
Ik wil weten wat de drukval is van het systeem en de drukval is van de massa. Ik vermoed dat de openingen op de buizen (en lekkages) in het systeem veel te groot zijn en dat er daardoor helemaal geen druk opgebouw wordt en te weinig lucht door de massa gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Luchtweerstand systeem meten

Na 5 gaten er al een redelijke hoeveelheid lucht weg, en daardoor is er minder druk.
P = F/A met F = m*a, en er gaat massa verloren, dus blijft er minder druk over.
 
Je zou dan iets moeten opstellen aan de hand van:
een tegendruk plaatsen en verhogen tot het debiet nog maar 16.000 m³/uur is, en dan de tegendruk meten.
en dan kun je het drukverschil bepalen door het verschil te nemen.
 
Wat bedoel je met drukval van de massa?

Berichten: 4

Re: Luchtweerstand systeem meten

Er ligt een biomassa boven op de buizen. Deze biedt weerstand aan de lucht terwijl deze er doorheen probeert te gaan. Dan heb ik daar toch ook een drukval?

De ventilator duwt de lucht door de buizen. Deze gaat toch in eerste instantie tot achteraan de buis. Daarna gaat pas de druk toch omhoog vanuit de achterkant?

De gaten zijn vrij klein en hebben een gezamenlijk oppervlak dat kleiner is dan de helft van de doorsnede van de buis. Dan krijg je toch een gelijke verdeling van de lucht? Dus uit alle gaten komt dan evenveel lucht of heb ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Luchtweerstand systeem meten

Het verschil tussen de druk aan de voor en achter kant zal niet veel zijn, maar ik weet niet of dat van belang is.
 
De biomassa zorgt ook voor een wrijving, maar is die constant? En is het dan al niet in de open lucht/ open systeem?

Reageer