[scheikunde] benaming volgende formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

benaming volgende formule

Hallo, 
 
Is de volgende benaming correct?
De namen werden door een computerprogramma gegenereed, maar ik heb mn twijfels bij de 2de stof.
 
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb de volgende theorie gebruikt die ons vertelt hoe we de hoofdketen kiezen: http://www.acdlabs.com/iupac/nomenclature/79/r79_933.htm#ID_73zo0o
 
Ik denk dat de eerste benaming correct is en de 2de benaming foutief is. 
 
Stof 1:
Voor het kiezen van de hoofdketen:
Als we naar de eerste steliing (a) kijken dan hebben we hier nergens een hoofdgroep, dus gaan we automatisch naar (b) die zegt "(<i>b</i>) Maximum number of double and triple bonds considered together."
Er zijn hier enkel 3voudige bindingen (zonder dubbele bindingen), dus slaan we deze stelling weer over en gaan we naar stelling (c) die zegt dat we de langste keten moeten nemen en die vinden we inderdaad en dat is dus decaan!
 
 
 
Stof 2:
Hier is er weer geen hoofdgroep dus kijken we naar stelling (b) en we zien duidelijk dat er zowel dubbele als 3voudige bindingen samen aanwezig zijn. Dus we nemen de keten die de max. som van het aantal dubbele bindingen en 3voudige bindingen bevat. In dit geval zou dat dus Heptaan moeten zijn en NIET DODECAAN.
 
 
 
 
 
Bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: benaming volgende formule

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer