Stuk uraniumerts gezocht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Stuk uraniumerts gezocht

Wie kan mij zeggen waar ik een stuk uraniumerts kan bemachtigen? Ik had al twee bedrijven in het buitenland gevonden maar die leveren niet in Nederland of alleen per creditkaart en die heb ik niet.

Berichten: 12.262

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Wat wil je er precies mee?

Op zich kun je wel stalen uraniumhoudende erts kopen, maar in nederland zal de markt niet zo groot zijn. Je zou het op ebay kunnen proberen, je kunt daar via paypal uiteindelijk ook met een bankrekening betalen als je geen creditcard hebt.

Als het je puur te doen is om een testbronnetje voor een geigerteller oid dan zou je ook eens kunnen kijken naar rommelmarkten. Uraniumhoudend glas is veel geproduceerd voor WW2, en is te herkennen aan groene fluorescentie onder een UV lampje. Overigens is het niet erg radioactief - je zult wellicht iets boven achtergrond tellen.

Een alternatief zou zijn om een pot kaliumchloride (of een ander kaliumzout) aan te schaffen. Dat is ook licht radioactief en geeft meetbaar beta- en gammaverval als je een goede teller hebt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Ik zoek een testbronnetje voor een geigerteller. Als ik geen uraniumerts kan krijgen dan koop ik een radioactief mineraal zoals Autuniet, Torberniet, Renardiet, Vanuraliet of Francevilliet. Ook daarnaar heb ik gezocht op internet, maar ook dat heb ik nog niet kunnen krijgen. Ik heb zelf een behoorlijk grote verzameling mineralen maar niets daarvan blijkt radioactief. Overigens, ook sigarettenrook, waarvan beweerd wordt dat het zo ongezond is omdat het radioactief is, geeft een nauwelijks zichtbare uitslag op mijn Gamma-Scout geigerteller.

Berichten: 460

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Ik denk dat er weinig mensen durven te beweren dat het radioactief zijn van sigarettenrook de schadelijkheid veroorzaakt, dat zijn de stoffen als benzeen, teer en andere fijne deeltjes

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Stuk uraniumerts gezocht

druipertje schreef: Ik denk dat er weinig mensen durven te beweren dat het radioactief zijn van sigarettenrook de schadelijkheid veroorzaakt, dat zijn de stoffen als benzeen, teer en andere fijne deeltjes
Mijn ervaring is echt anders.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Stuk uraniumerts gezocht

consument schreef: Ik zoek een testbronnetje voor een geigerteller. 
Ga dan naar de kampeerwinkel en koop een paar van die gaskousjes.
gaskousjes.jpg
gaskousjes.jpg (7.47 KiB) 940 keer bekeken
 
wel even oppassen bij aanschaf voor dit doel:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/249711/Leaflet29ThoriumOct13.pdf
15 Some old types of incandescent gas mantles used in HPP (Tilley) lamps contain thorium. These gas mantles are obsolete and should be disposed of through an authorised disposal route. The replacement gas mantles that do not contain thorium can be identified by a band of green thread running through the mantle and from the packaging, which bears a radiation trefoil symbol with “X”, marked through it.
​
 

Opmerking moderator

verplaatst naar natuurkunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Kousjes voor gaslampen met thorium erin zijn indredaad ook aardige testbronnetjes, al zie je ze niet zoveel meer.

Voor wat sigarettenrook betreft: Alles wat daarin radioactief is, en niet uit de omgevingslucht komt, moet per definitie ook in de ongerookte sigaretten zitten. Ik weet niet of er enige kern van waarheid in het verhaal zit, maar als dat het geval is zou je het ook moeten meten aan tabak. Ik heb het nooit geprobeerd, maar zou je eens kunnen kijken of een geigerteller reageert op een pakje sigaretten of wat shag.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Ik heb inmiddels een paar dagen een Gamma-Scout geigerteller in huis. In de huiskamer lees ik steeds iets rond de 0,10 microsievert per uur af met een variatie van enkele honderdsten (0,05-0,20).  Op een hoopje tabak reageert de meter niet, ook niet op de rook en evenmin als ik het filter van een half opgerookte cigaret dicht bij de tellerbuis houd. Het is Marlboro :)

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Even een vraag tussendoor. In het doolhof van maateenheden zie ik op YouTube soms geigertellers die een de maateenheid mR/hr gebruiken. Heb ik goed begrepen dat mR staat voor millirem? Toch niet voor rontgen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Stuk uraniumerts gezocht

http://en.wikipedia.org/wiki/Roentgen_equivalent_man
 
..//.. The rem is defined since 1976 as equal to 0.01 sievert, which is the more commonly used SI unit outside of the United States. ..//.. 
The US zijn nogal conservatief  :(
 
De R in REM betekent niet dat het per se om röntgen moet gaan, de E in REM zegt dat eht om (biologisch) equivalente hoeveelheden als een zekere hoeveelheid röntgen gaat. In de REM zit dus net als in de sievert de biologische impact van de soort straling ingebouwd. Een sievert staat dus gelijk aan een hectorem zoals een hectare ook gelijk staat aan een vierkante hectometer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Ik meende zelf ook al tot die conclusie te moeten komen maar voelde me, mede doordat ik niet makkelijk Engels lees, onzeker. Je opmerking over conservatief VS maakt ook wat duidelijk... in dit doolhof van maateenheden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Stuk uraniumerts gezocht

consument schreef:  Je opmerking over conservatief VS maakt ook wat duidelijk... in dit doolhof van maateenheden.
gelukkig is de omrekenfactor REM-Sv metrisch..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Rookmelders, bevatten ook radioactieve stoffen, en naar het schijnt niet weinig. Ook oude bliksemafleiders (bij oud ijzerhandelaren) bevatten nogal wat radioactief materiaal. Je kan ook op mineralenbeurzen radioactieve ertsen kopen, ze zijn aangeduid met zo een radioactief teken, en worden vrij veel verkocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Rookmelders met radioactief materiaal erin heb ik niet kunnen vinden omdat ze tegenwoordig anders gemaakt worden. Ik heb zeven mineralenwinkels gevraagd en geen van allen verkochten radioactieve mineralen. Ik kreeg de indruk dat mineralenwinkels het nooit hebben. Ik vond wel in de VS zaken die het volop verkopen, maar daar mag het niet naar het buitenland worden vervoerd. Uiteindelijk vond ik een Canadees bedrijf dat me uraniumerts kon leveren.

Berichten: 12.262

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Wat rookmelders betreft: Een specified maar veelvoorkomend type bevat inderdaad wat radioactief materiaal, mamericium. Het is echter ten zeerste af te raden om dat eruit te gaan halen. In de rookmelder kan het absoluut geen kwaad, maar als je het open gaat breken en stofdeeltjes binnenkrijgt is het uiterst gevaarlijk.

Ik zou dan ook niet aanraden dit als testbronnetjes te gaan gebruiken - als je niet heel precies weet wat je doet bij het ontmantelen van zo'n apparaat loop je de kans om daar daadwerkelijk een verhoogd risico op (long)kanker door op te lopen.
Victory through technology

Reageer