Oplaad vraag van externe batterij

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 33

Oplaad vraag van externe batterij

Hoi allen.
Daar ik totaal onbekend ben met het volgende is er wat mij betreft maar 1 plek om deze vraag te stellen en dat is hier. Simpel voor velen maar niet voor mij. Graag advies.
Mijn doel is om met een externe batterij, indien nodig op vakantie, mijn navigatie/telefoon en mijn asus transformer op te kunnen laden. De eerste 2 ben ik van overtuigd dat dit kan maar t.a.v. mijn asus  weet ik dat niet. Kan iemand de specificaties doornemen en dit beantwoorden. Natuurlijk zal de externe batterij de asus niet geheel op kunnen laden maar ik heb begrepen dat de output o.i.d. wel overeen moet komen anders gebeurd er sowieso niets. Graag uw advies..
Mocht in geval van reklame dit hier niet geplaatst mogen worden dan verontschuldig ik me en haalt u dit maar weg.
De specificaties zijn bijgevoegd als bijlage.
Gr. Dump.
 
Xtorm 7300.doc
(61 KiB) 157 keer gedownload
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Zo te zien levert de Xtorm 5V, wat vrij gebruikelijk is voor apparaten met een USB aansluiting.
De Asus transformer heeft 15V nodig, dus dat gaat niet lukken.

Berichten: 12.262

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Ik meen dat er ook asus tablets zijn met het 'transformer' merk die wel via 5 volt (usb) te laden zijn - heb je zo'n model, of iets met een eigen 15-19 volts voeding?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Die transformers bestaan uit een dock en een tablet. De meegeleverde 15 volt adapter laadt de dock op, en de dock laadt het tablet weer op.
Het tablet zelf kan (indien het uit de dock en in slaapmode is) via een 5v usb kabeltje worden opgeladen, maar dat duurt erg lang (pakweg 3% per uur).
 
Kortom: Heb je alleen het tablet af en toe nodig dan kan je met een 5v voeding uit, anders heb je een 15 volt voeding nodig.

Berichten: 12.262

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Ik zou even heel goed kijken wat er op de bijgeleverde adapter staat: Asus maakt nogal wat producten, sommige laden van 5 volt, andere hebben 15 nodig. Met name EEE-pc netbookjes etc werken op 15 volt, maar over het dock voor de transformer ben ik niet zeker.

Op de adapter die erbij staat zal zeker een voltage staan.
Victory through technology

Berichten: 33

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Hartelijk dank voor de reacties. Het is me inmiddels wel duidelijk dat het om een 5v -2a of 15volt -1.2a gaat. Het stond inderdaad op de adapter/stekker. Heeeeeeeeeeeeeeeeeel klein maar toch. Gaat dus niet op.
Hartelijk dank voor de verwijzing.
Gr. Pmud.

Berichten: 33

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Mag ik zo vrij zijn om met een zestal vragen verder in te haken zodat ik de logica kan gaan snappen?
Ik heb n.l. ook 2 telefoons die ik er mee wil kunnen opladen.
 
Beide hebben een snoer met een stekker inclusief usb verloop. Dus of opladen aan de pc of het stroomnet
De Wolfgang heeft op de adapter staan 5v - 0,8a (verder niets)
De Samsung heeft op de adpter staan    5v - 2a of 15v - 1.2a
 
 
1) Maak ik nu op uit de samsung stekker dat de eerste benaming is voor de usb oplaad mogelijkheid en de tweede benaming voor het stroomnet?
2) Dat ik eigenlijk iedere kabel voor zijn eigen telefoon moet gebruiken. De wolfgang kabel  (via stroomnet) op de samsung lijkt wel niet echt op te schieten??
3) Ik neem aan dat beide telefoons door de xtorm 7300 gewoon opgeladen kunnen worden
4) Kan ik als de telefoon leeg zou zijn continue een beroep doen op de telefoon (mits natuurlijk aangesloten op de xtorm) als navigatie
5) Of moet de telefoon eerst geheel worden opgeladen waarna hij pas weer gebruikt kan gaan worden.
6) En zo ja, kunnen jullie vertellen hoe lang een volledige oplaadbeurt duurd.
 
Sorry voor de vele vragen maar ik hoop dat de kenners deze wel kunnen beantwoorden.
Hartelijk dank alvast voor de moeite.
Gr. Pmud.

Berichten: 12.262

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Met opladen via USB ga je een beetje een mijnenveld in. Daar kun je niets aan doen, het is het gevolg van de USB specificatie en het gebruik van de USB connector voor opladers.

Het begin met USB poorten aan computers, laptops en dergelijke. Veronderstelt dat die inmiddels allemaal 2.0 standaard zijn, leveren die maximaal 500 mA. USB 3 poorten leveren maximaal 900 mA. Technisch gezien moet je de computer ook vragen om zoveel stroom te gebruiken, maar praktisch gezien leveren de meeste die 500 mA sowieso wel.

Maar men wil uiteraard sneller kunnen laden, wat hogere stromen vereist. Hierbij moet echter wel de USB aansluiting worden gebruikt (EU eis voor telefoons). Daardoor krijg je een sitatie waarbij de telefoon/tablet op een of andere manier moet 'weten' of hij met meer dan 500 mA mag opladen. Fabrikanten hebben dat opgelost door onder meer trucjes uit te halen met de data-lijnen, bijvoorbeeld door er een specifiek voltage op te zetten en/of ze met elkaar te verbinden.

Lang verhaal kort: Laden met 500 mA werkt vrijwel altijd, ook met een lader die bij een ander toestel geleverd werd. Sneller laden werkt vaak niet met een lader van een andere fabrikant, ook al kan die het vermogen wel leveren.
Victory through technology

Berichten: 33

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Deze uitleg snap ik inmiddels.
Maar kan ik ondanks dat de telefoon leeg is, maar wel aangesloten op de xtorm, toch over de functionaliteit van de telefoon/googlemaps beschikken?
Gr. Pmud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Als de accu van de telefoon leeg is, zal het in de regel een paar minuten duren vooralleer er bij het opladen voldoende spanning is opgebouwd om hem weer te laten werken.

Berichten: 33

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Hartelijk dank. Dat hoopte ik te horen.
Gr. Pmud.

Berichten: 1

Re: Oplaad vraag van externe batterij

Goedemorgen,
 
Zelf maak ik gebruik van een powerbankvan S-Charger!

Werkt goed maar is wel beetje duur!

http://www.s-charger.nl/powerbank/powerbank-s-charger-1/powerbank-s-charger.html

Reageer