Oogdruppels ontsmetten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Oogdruppels ontsmetten

Stel voor: ik heb oogdruppels bestaande uit een 12 tal verschillende moleculen. Deze hebben allemaal een smelpunt > 100,0C.
De fles is van HDPE, die pas bij 120 C smelt. De oogdruppels zijn mogelijk niet steriel geproduceerd. Kan ik omzeker te het flesje in kokend, gedeminiraliseerd water leggen en bijv 10 minuten koken zonder dat er een reactie optreed. Lijkt me van wel, maar niet zeker. Dank voor het antwoord alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oogdruppels ontsmetten

Is dit een reel probleem?
 
Hoe dan ook lijkt het me geen goed idee. Door te verhitten zou je de activiteit van enkele bestanddelen kunnen beïnvloeden.
 
Verder zitten er in oogdruppels meestal enkele antibacteriële stoffen die de groei van bacteriën, schimmels en wieren verhinderen. Daarnaast is het ook niet echt nodig om een steriele vloeistof te hebben. Als je onder de douche staat en je krijgt een druppel water in je oog is die ook verre van steriel.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Oogdruppels ontsmetten

Hoi Kravitz,
 
bedankt voor je reactie,
 
In de druppels zit MSM. MSM is een stof die de permeabiliteit van de cellen (cornea) beinvloedt. Zo komen de werkzame stoffen in het oog.  Wellicht komen zo dus, itt de druppels onder de douche, ook ongewenste gasten door het membraan. Inderdaad zit er EDTA en Borate in. Die werken antisceptisch. aan de andere kant faciliteert MSM niet alle moleculen, laat
staan bacterien etc die toch beduidend groter zijn.
 
Ik kan die vloestof ook gewoon door een spuit met 0,22 micron filter laten gaan en dan zijn we ook klaar.
 
Maar ik ben ook nieuwsgierig, dus al denkende bedacht ik me dat als alle stoffen pas (ruim) boven de 100 C smelten en soms desintegreren (ik heb het per aanwezige stof opgezocht) hoe kan de samenstelling alsnog veranderen. Water kookt bij 100C, Ik kan de boel ook op 95 C zetten dan kookt er echt niks maar zijn de bacterien na een kwartier toch echt wel dood.
bepaalde thermofiele figuren uitgezonderd (121 C benodigd meen ik).
 
Dus ook al  kan ik het beter niet doen, hoe kan theoretisch een stof toch gaan reageren of veranderen in de geschetste situatie. Nogmaals dank!

Berichten: 12.262

Re: Oogdruppels ontsmetten

Het probleem is inderdaad dat je er absoluut zeker van moet zijn dat bij 100 graden alle stoffen in de oogdruppels stabiel zijn. Koken of smelten heeft daar niet zoveel mee te maken, maar het zou kunnen dat er -iets- inzit dat bijvoorbeeld ontleedt bij hoge temperatuur.

Daarnaast zou het ook nog kunnen dat het plastic van de fles problemen geeft: hoewel het niet zal smelten is het niet onmogelijk dat er plasticizers of fillers uit lekken als je het gaat koken.

Beide acht ik niet erg waarschijnlijk, maar toch voldoende reden om het niet te gaan proberen als het voor menselijk gebruik is - het risico is de prijs van een nieuwe fles druppels niet waard. Overigens weet ik niet hoe ze in de fabriek die flessen steriel krijgen: dat zou kunnen door ze te verhitten met de inhoud erin, maar ook door bijvoorbeeld de inhoud middels microfiltratie steriel te maken en het dan in steriele flessen (die komen standaard steriel uit het vormingsproces gezien de daarvoor gebruikte temperaturen) af te vullen.
Victory through technology

Reageer