Springen naar inhoud

Naamgeving Alkenen en Alkynen

• Log in om te kunnen reageren

LaCatracha

LaCatracha

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2014 - 23:42

Hallo! 

Ik heb enkele vraagjes bij drie oefeningen van complexe structuurformules waarvan je de IUPAC-benaming moet samenstellen. Ik heb enkel de antwoorden zonder uitleg dus hoop ik dat jullie mij misschien wat zouden kunnen helpen;

1.

3-methylideenhexaan 

3-methydileenhexaan.png

Ik snap niet waarom het 'methylideen' noemt en niet 'methenyl' aangezien het een zijketen is met een dubbele koolstofbinding? Want in mijn cursus staat: 'Enkelvoudige zijketens hebben een naam bestaande uit de basisnaam op basis van het aantal koolstofketens aangevuld met een suffix op basis van de verzadiging van de zijketen: één dubbele koolstofbinding: -enyl.'

Vanwaar komt die -ideen dan toch?

2.  

(4E)-7-methylocta-1,4-dieen

nummer 2.png

Ik vermoed dat die 4E slaat op EZ-nomenclatuur maar ik begrijp niet waarom het 'entgegen' is en vanwaar ze de 4 halen? (Eigenlijk snap ik niet al te veel van die nomenclatuur...)

3.

1-(but-3-een-1-yl)-5-isopropylcyclohexeen

nummer 3.png

Dit vind ik de moeilijkste. Ik dacht dat het 1-but-3-een-5-isopropylcyclohexeen ging noemen maar dat gelijkt er niet echt op. Eerst vraag ik me af waarom ze soms sommige deeltjes tussen haakjes zetten; waarom buteen wel en propyl hier niet? Als tweede vraag ik me af waar die -1-yl vandaan komt. En als laatste vraag ik me af of je de plaats moet benoemen waar er een dubbele koolstofketen is in de ringstructuur in een cycloalkaan?

Ik hoop dat jullie me met deze vragen kunnen helpen,

Groetjes! :-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 april 2014 - 00:16

http://nl.wikipedia..../Methyleengroep

Verder, Zusammen, Entgegen slaat op de orientatie van de zwaarste substituenten aan een dubbele binding. 4 heeft betrekking op de positie van de dubbele binding.

En als laatste, die haakjes gebruiken ze wanneer een substituent zelf substituenten heeft. De 1-yl duidt op de plaats waar het substituent vast zit aan de hoofdketen. De plaats van een enkele dubbele binding in een ring wordt duidelijk uit de nummering van de substituenten. Het is dan zaak om de koolstoffen die deel uit maken van de dubbele binding te tellen als 1 en 2.

LaCatracha

LaCatracha

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2014 - 22:13

Ok, 

dus bij 1 kan je zien dat het bij de methyleengroep behoort door de brutoformule op te stellen. 
Maar hoe ziet de structuur eruit van 3-methenylhexaan er dan uit ? Of kunnen methylgroepen geen sigmabindingen hebben? 

Bij 2 vroeg ik me af ; als entgegen betekend dat 'ze' langs verschillende kant staan. Over welke atomen hebben we het dan en waar trekken we de lijn voor het spiegelbeeld? 

En de laatste begrijp ik al :-) 

Alvast bedankt voor de hulp!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures