Inositol 1,4,5-trisfosfaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Inositol 1,4,5-trisfosfaat

Hallo
 
In de les hebben we IP3 (Inositol 1,4,5-trisfosfaat) als 2de boodschapperstof gezien en de prof heeft er toen de nadruk opgelegd dat het triSfosfaat is en niet trifosfaat. Maar wat is het verschil tussen tris- en trifosfaat?
Ik heb het al opgezocht maar heb nergens een duidelijk antwoord gevonden. Zo vond ik dat het trisfosfaat is als de drie fosfaatgroepen niet sequentieel zijn, maar bedoelt men dan dat ze niet op achtereenvolgende koolstoffen staan of dat ze niet op hetzelfde koolstof staan. Ik vermoed dat het dit laatste is aangezien 3,4,5-trisfosfaat ook bestaat en deze fosfaatgroepen op de achtereenvolgende koolstoffen staan. Kan iemand dit bevestigen?
 
Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Inositol 1,4,5-trisfosfaat

trifosfaat is
trifosfaat.gif
trifosfaat.gif (1.61 KiB) 252 keer bekeken
 
tris(fosfaat) zoals het officieel aangeduid zou moeten worden slaat op 3 afzonderlijke fosfaatgroepen.
 
 
Deze naamgeving dient dus om onderscheid te maken. Dat er her en der toch "trifosfaat" wordt gebruikt terwijl het toch echt 3 afzonderlijke fosfaatgroepen betreft is dus eigenlijk fout. Maar goed, als je 3,4,5 ziet en de aanduiding trifosfaat zullen de meeste mensen snappen dat het om 3 fosfaatgroepen gaat, en niet om 1 trifosfaatgroep die (op magische wijze) op 3 posities zit. Dus zo erg is het ook weer niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer