Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 37

Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Hoe komt het dat anno 2014 er nog steeds geen gezond alternatief is voor de sigaret? Je zou toch denken dat nu al alle genotsopwekkende stoffen uit tabak zouden gevonden zijn en synthetisch via een inhalatiemechanisme zouden kunnen aangeboden worden...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

e-sigaret. Het gezondheidsprobleem zit hem nu in de manier van vernevelen, maar dat is nog altijd stukken minder ongezond dan allerlei verbrandingsproducten binnen krijgen.

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Electrische sigaretten lijken me inderdaad ook het antwoord op die vraag.

Of ze geheel veilig zijn durf ik niet te zeggen, maar vergeleken met gewone sigaretten (of joints, of welke brandende plantenmassa dan ook) zit er relatief weinig gevaarlijks in die damp.
Victory through technology

Berichten: 37

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

E-cigs blijken niet dezelfde sterke effecten als tabak te produceren

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Dat lijkt me nog maar de vraag, maar ook een lastige, want die dingen zijn allemaal anders.

Als er minder nicotine uit komt dan uit een gewone sigaret (per trekje gerekend oid) dan zal het effect ook kleiner zijn. Het vreemde is dat op normale sigaretten staat hoeveel eruit komt (of in zit?), maar bij die electronische heb je vaak alleen een concentratie in de vloeistof die verdampt wordt... maar hoeveel vloeistof er nou per trekje verdampt staat er dan weer niet bij, dus is het feitelijk niet uit te rekenen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 286

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

In gewone cigaretten zit altijd teer, wat op langere termijn kanker kan veroorzaken, en er zit geen teer in de electrische cigaret.
Ik ben 3 maanden geleden overgestapt naar electronisch roken en ik moet zeggen dat het beter bevalt dan nicotine kauwgom, wat ik ook al eens geprobeerd heb zonder succes, ik vind de electronische cigaret wel een goed alternatief.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Die kauwgom is ook bedoeld als middel om te stoppen natuurlijk, misschien dat ze hem daarom niet al te lekker maken? Maar sowieso is de manier van inname daarbij anders, langzamer oplopende nicotinewaarden in het bloed en dergelijke.

Zo'n electronische sigaret sluit dichter aan op een normale, qua opnameroute, handelingen etc. In principe hoeft het daarmee ook geen stopmiddel te zijn, maar kan het gewoon een minder ongezond alternatief zijn voor normale sigaretten dat je gedurende jaren kunt gebruiken.

Maar wat zou je als ervaren gebruiker zeggen: zit er per trekje ongeveer evenveel nicotine in dan in een normale sigaret? Of zou je bijv kunnen uitrekenen hoeveel er ongeveer uit komt, als je kijkt daar hoeveel vloeistof je verbruikt oid? Ik vind het wel interessant om eens te kijken hoe dat nou zit.
Victory through technology

Berichten: 37

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik zou ook wel eens de mening van een ervaren gebruiker willen horen: is het even goed als een gewone sigaret? Ik blijf het toch maar raar vinden dat er geen enkele gereputeerde firma met zo'n product bezig is, als het écht werkt is dat toch een goudmijn. (Als vervanger dan, niet als stopmiddel)

Gebruikersavatar
Berichten: 286

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Benm schreef: Die kauwgom is ook bedoeld als middel om te stoppen natuurlijk, misschien dat ze hem daarom niet al te lekker maken? Maar sowieso is de manier van inname daarbij anders, langzamer oplopende nicotinewaarden in het bloed en dergelijke.

Zo'n electronische sigaret sluit dichter aan op een normale, qua opnameroute, handelingen etc. In principe hoeft het daarmee ook geen stopmiddel te zijn, maar kan het gewoon een minder ongezond alternatief zijn voor normale sigaretten dat je gedurende jaren kunt gebruiken.

Maar wat zou je als ervaren gebruiker zeggen: zit er per trekje ongeveer evenveel nicotine in dan in een normale sigaret? Of zou je bijv kunnen uitrekenen hoeveel er ongeveer uit komt, als je kijkt daar hoeveel vloeistof je verbruikt oid? Ik vind het wel interessant om eens te kijken hoe dat nou zit.
In het begin ben ik op 16mg gegaan, het is wel even wennen, want je hunkert nog wel naar een normaal shaggie, maar dat verdwijnd na een tijdje.
Je gebruikt ongeveer een flesje van 10 milliliter per 3 dagen wat 5,95 EUR kost, toen ik nog shag rookte betaalde ik voor een pakje 6,70 EUR dus het is ook ecomonisch ook nog eens gunstig.
 
Ik ben deze week op de 11mg nicotine gegaan wat ook een acceptabel niveau is.
 
Ik rookte hiervoor drum blauw wat 11mg teer en 7mg nicotine bevat, dus met de electrische sigaret moet je iets hoger zitten met werkzame stof om hetzelfde effect te hebben.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Gebruikersavatar
Berichten: 286

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

WimR schreef: Ik zou ook wel eens de mening van een ervaren gebruiker willen horen: is het even goed als een gewone sigaret? Ik blijf het toch maar raar vinden dat er geen enkele gereputeerde firma met zo'n product bezig is, als het écht werkt is dat toch een goudmijn. (Als vervanger dan, niet als stopmiddel)
Ik vind het een goed alternatief, mits je ook een goede kwaliteit electrisch sigaret neemt, dus niet de goedkoopste.
Er is nog geen regelgeving op dit gebied dus is het uitproberen wat het beste werkt en smaakt.
, ik merk wel dat het soms per flesje anders smaakt maar dat kan ook aan mij liggen.
Het is een snel opkomende markt van wat ik ervan begrepen heb, en er zal zeker veel geld in omgaan.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Tot een gezonde sigaret zal het denk ik niet komen, nicotine zelf blijft verslavend en op zijn zachtst gezegd geen bijzonder nuttige stof in je lichaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Offtopic: laat het inderdaad aan de mens over om natuurlijke insecticiden (nicotine, caffeine) te gebruiken als genotsmiddel... ;)

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Dat nicotine giftig en verslavend is staat wel vast, daar is verder ook geen issue. Maar je kunt wel serieus kijken naar het verschil tussen gewone sigaretten blijven roken vs overstappen op electronische - hierbij even aangenomen dat stoppen met nicotine niet de wens is, slechts een minder schadelijke vorm van toedienen van dezelfde stof.
 
 
In het begin ben ik op 16mg gegaan, het is wel even wennen, want je hunkert nog wel naar een normaal shaggie, maar dat verdwijnd na een tijdje.

Je gebruikt ongeveer een flesje van 10 milliliter per 3 dagen wat 5,95 EUR kost, toen ik nog shag rookte betaalde ik voor een pakje 6,70 EUR dus het is ook ecomonisch ook nog eens gunstig.
Dat zijn nuttige gegevens, ook al is het maar 1 sample. Veronderstelt dat het 16mg/ml gebruik je in 3 dagen dus 160 mg nicotine, laten we het gemakshalve op 50 mg per dag houden. Eigenlijk is dat best veel - als ik zo op een pakje sigaretten kijk staat daar een getal van 0.7 tot 0.9 mg nicotine per stuk op. 50 mg zou dus het equivalent zijn van 3 pakjes sigaretten per dag - das meer dan de gemiddelde roker wegwerkt denk ik. Hoeveel nicotine er in een shaggie zit verschilt natuurlijk met hoe je die draait, maar zal in dezelfde orde grootte liggen.

Overigens is het absoluut een markt met potentie - door rookverboden, hoge accijns en dergelijke gaan mensen meer dan voorheen op zoek naar alternatieven.

Interessant gegeven zou wel zijn als mensen hierdoor meer nicotine gaan gebruiken waardoor de verslaving feitelijk erger kan worden dan ie oorspronkelijk was. Overigens wil dat niet per se zeggen dat het een gezondheidsprobleem is - nicotine zelf is niet of nauwelijks carcinogeen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 286

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik weet ook niet hoe ze rekenen met die eenheden, als ik drie dagen met een flesje van 10ml met 16mg doe is het dus 160mg nicotine, en als ik zuinig rook met een pakje shag van 40gr met 7mg per shaggie laten we zeggen 1 gram per shaggie kom ik dus uit op 280 mg nicotine. in de praktijk deed ik iets korter met een pakkie shag en doe ik langer met een flesje electrische sigaretten vloeistof.
Ik denk dat ik juist minder nicotine gebruik met een electrische sigaret.
Ik zit nu op 11mg en dat bevalt me wel en dat is natuurlijk nog minder.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik vind die 7 mg nicotine een een shaggie een wat lastig getal: Als je kijkt op een pakje sigaretten dat staan er een specificatie van iets onder de 1 mg nicotine per stuk. An sich geloof ik dat wel, maar zou er in een shaggie dan daarwerklikj 7 tot 10 keer zoveel nicotine zitten dan in een filtersigaret?

Er zijn mensen die beide een beetje door elkaar roken, en dan zou ik denken dat een filtersigaret weinig effect moest hebben als men gewend is aan iets met de tienvoudige dosis - of zie ik hier iets compleet over het hoofd?
Victory through technology

Reageer