Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 242

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik ben een roker. Ik heb toen der tijd de ‘supersmoker’ geprobeerd, dat ding koste toen der tijd ongeveer 100 euro.
 
Ik heb deze ongeveer een maandje gebruikt maar voor mij werkte het niet. Het voelde niet als roken maar als aan een pen zuigen. De nicotine zal ik wel binnen gekregen hebben maar de  psychologische voldoening van roken had het niet.
Ik ben blij voor mensen zoals Markos dat ze een gezonder en goedkoper alternatief hebben gevonden. Ik blijf echter normale sigaretten roken tot ik stop.
 
Tevens vraag ik me af wat mensen doen met de ‘wegwerp’ e-sigaretten (die kun je bij een tankstation kopen, staan ‘gelijk aan’ 1 pakje sigaretten en zijn niet hervulbaar). Deze zullen toch gerecycled moeten worden lijkt me en dus niet bij het gewone vuil?
 
Maar conclusie van mijn verhaal: Er is geen gezonde sigaret alleen een sigaret (de e-sigaret) die minder schadelijk is dan de conventionele sigaret. Echter is dit niet voor alle mensen een geschikt alternatief vanwege de beleving e.d.
 
Edit: Benm, ik ben geen shag roker maar je hebt in ieder geval verschillende sterktes shag (dit geldt ook voor sigaretten je hebt light normaal en ook merken die zwaarder zijn dan de 'normale'). Ik ken 1 persoon die shag en sigaretten door elkaar rookt en die rookt in ieder geval de zware sigaretten.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Benm schreef: Ik vind die 7 mg nicotine een een shaggie een wat lastig getal: Als je kijkt op een pakje sigaretten dat staan er een specificatie van iets onder de 1 mg nicotine per stuk. An sich geloof ik dat wel, maar zou er in een shaggie dan daarwerklikj 7 tot 10 keer zoveel nicotine zitten dan in een filtersigaret?
 
Dat lijkt mij gewoon foute informatie. Ik heb hier thuis een pakje filtersigaretten liggen met 10mg teer en 0,8mg nicotine. Ik heb ook wat roltabak liggen (bedoelen jullie dat met shag?) en er staan twee onderverdelingen op:
dunne sigaret met 11mg teer en 0,7mg nicotine en dikke sigaret met 18mg teer en 1,2mg nicotine. Dat is dan zonder dat je er een filtertje bij draait (want dat verkopen ze ook, filtertipjes voor roltabak).
 
Ik citeer wiki:
"30–60 mg (0.5–1.0 mg/kg) can be a lethal dosage for adult humans."
 
Meer dan 10mg nicotine per sigaret is waarschijnlijk onzin, rook er zo 4 op een halfuur en je ligt neer.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Dat lijkt me inderdaad ook - de hoeveelheid nicotine in een shaggie is denk ik vergelijkbaar met die in een filtersigaret, en daarmee in de orde van 1 mg per stuk. Iemand die bijv 30 sigaretten of shaggies per dag rookt zou dan ook genoeg moeten hebben aan de equivalente dosis uit een electrische sigaret.

Maar hoe die doseringen nou precies liggen is me onduidelijk: hoeveel zit er er in zeg 10 'trekjes' van een e-cig vergeleken met de gebruikelijke 1 mg nicotine? Ik ben wel benieuwd of de dosis in de praktijk lager, vergelijkbaar of hoger uitvalt.
Victory through technology

Berichten: 242

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik heb geen ervaring met e-sigaretten met flesjes, alleen met de supersmoker met de ‘cartomizers’.
 
Nicotine
In beide smaken disposables zit 1,8mg nicotine, uiteraard is dit niet te vergelijken met de hoeveelheid die op een pakje echte sigaretten staat vermeld. Indien u toch nicotine wilt vergelijken (de 4000 andere schadelijke stoffen weggelaten).

De voorbeeld rekensom: 

0,5mg staat vermeld op een pakje sigaretten, dit is PER sigaret.

0,5mg x 19 sigaretten is 9,5mg per pakje echte sigaretten. 

Onze disposables gaan ong. 2 pakjes sigaretten mee.

2 pakjes echte sigaretten is 2 x 9,5mg = 19mg
1 disposable is 1,8mg
 
Er wordt wel echt met nummers gegoocheld op de site, het ene moment is ‘1 vulling’ nog gelijk aan ‘ongeveer 1,5’ pakje en verderop is het ‘ongeveer 2’ en wordt er met 2 gerekend en 7 maal 30 is ‘bijna 300’. Verders staat er op mijn pakje (Lucky strike) 0,8mg nicotine en niet 0,5.
Als ik dan het voorbeeld invul met naar mijns inziens correcte waarden dan kom ik uit op 0,8*20*1,5=24mg nicotine in vergelijking met 1,8mg nicotine. Geen wonder dat ik me nooit voldaan voelde na het roken met mijn e-sigaret.
 
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik zit nu al weer bijna een jaar op de nicotinekauwgum en ben helemaal gestopt met de electronische cigaret, ik zit nu op de 4mg kauwgum en het bevalt prima.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

En nu blijf je die nicotinekauwgum gebruiken?

Mogelijk zou je daar zo mee kunnen stoppen. Nicotine is absoluut verslavend, maar een belangrijk aspect bij roken is dat het zeer snel geleverd wordt. Bij kauwgom en dergelijke wordt het veel minder snel geleverd. Chronische ontwenning blijft wellicht uit, maar de veslaving aan de acute 'hit' heb je al lang niet meer.

Uiteraard is het geheel je eigen keuze, maar als ik op het punt zat van verslaving aan nicotinekauwgom ipv sigaretten of e-cigs denk ik dat het wel een kans is er geheel vanaf te komen. Langzaamaan vervangen voor gewone kauwgom of iets dergelijks, mogelijk merk je daar niets van.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik heb nu gewone kauwgom genomen, kijken hoe dat gaat, tot nu gaat het goed.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Ik heb het 2 dagen volgehouden, dus ik zit weer op de nicotinekauwgom, wel gebruik ik minder en neem soms een gewoon kauwgompje.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Berichten: 56

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

Het lijkt mij dat longen zijn bedoeld voor opname van zuurstof.
En alles wat het lichaam niet nodig heeft door dat zelfde lichaam alszijnde "ongezond" wordt beschouwd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

sorry maar dat is niet waar plectrum.
 
Jouw stelling zal namelijk betekenen dat stikstof ongezond dus schadelijk zal zijn. Gezien ongeveer 78% van de lucht uit stikstof bestaat, ben ik blij dat jouw stelling niet correct is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Waarom is er nog geen gezonde sigaret?

100% zuurstof inademen is ongezonder dan roken ;)
Victory through technology

Reageer