Stage opdracht voorraadverschillen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Stage opdracht voorraadverschillen

Sinds kort loop ik stage bij een snoepfabriek. De opdracht houdt in dat ik onderzoek moet doen naar voorraadverschillen van suiker en glucose. Er wordt in dit geval meer gebruikt dan er wordt afgeboekt. Elke maand moet er een aantal ton extra worden afgeboekt om de fysieke en administratieve voorraden weer gelijk te laten lopen. Het is de bedoeling dat de verschillen zoveel mogelijk worden geminimaliseerd.
 
Ik heb de afgelopen tijd een paar metingen gedaan, maar dit geeft puur de theoretische waarde aan van suiker en glucose in een (snoep)deeg. Mijn vraag is dus nu, hoe kom ik achter de werkelijke verhouding van suiker en glucose. Er moet wel bedacht worden dat het vrij lastig is om de productie een uur stil te leggen bijvoorbeeld dat er geannalyseerd kan worden. Is hier een specifieke meetapparatuur voor of iets dergelijks om de verhouding te meten? Of misschien een meetinstrument wat nauwkeurig de doorstroom van deze grondstoffen in de leidingen zijn?
 
Misschien heeft er iemand nog een ander idee hoe ik dit kan onderzoeken.

Berichten: 301

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Dit doet met denken aan de stage/afstudeer opdrachten die we bij Bedrijfswiskunde konden krijgen :P

Maar zoals ik het lees wordt er teveel suiker en/of glucose gebruikt en je moet dan onderzoeken waar het blijft?

Of moet je berekenen hoeveel er daadwerkelijk wordt gebruikt, zodat ze daar rekening mee kunnen houden met hun voorraden?

 
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 14

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Dat klopt, er wordt 'te veel' suiker en glucose gebruikt. Het is de bedoeling om te onderzoeken waar dit aan ligt. Misschien zou er fysiek iets aan het proces verbeterd kunnen worden wat dus meer efficientie geeft, of inderdaad op administratieve wijze iets aanpassen waardoor de fysieke en administratieve voorraad dichter op een lijn liggen. Ik neem aan dat de verschillen niet helemaal naar 0 kunnen worden gebracht. Maar er zal zeker iets zijn waardoor de verschillen een paar ton kunnen worden terug gedrongen.
 
Ik moet dus eigenlijk kijken naar verschillende aspecten. Dit kan dus zijn of er ergens verliezen optreden door bijvoorbeeld een simpel voorbeeld lekkage (wat hoogst waarschijnlijk niet het geval is) of eventueel de doorstroom van de leidingen zodat ik precies kan vaststellen wat er per uur door de leidingen stroomt.
 
Ik weet niet precies hoe het zit met eventuele verliezen tijdens het koken van de 'smurrie' (water, suiker en glucose)

Berichten: 301

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Wat waren de resultaten van je theoretische test?

Dat er minder suiker/glucose in het uiteindelijke product zit, dan wat erin gegaan is?
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 14

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Ik heb dus gemeten wat het gewicht van de degen is. Die zitten vaker onder de standaard afboeking (129kg per deeg) dan daarboven. Een stuklijst van 129kg deeg, bevat bijvoorbeeld 50kg suiker en 55kg glucose. De uitkomst is dus dat er theoretisch minder grondstoffen in zit dan het moet zijn. Maar het moet dus juist zijn dan er MEER wordt verbruikt dan de stuklijst.
 
Dan heb ik nog een meting gedaan. Ik heb op het begin van een ochtendploeg de tellerstand genoteerd, en op het eind van de ploeg nog eens. Het verschil hiervan is dus het verbruik. Hier kwam ik wel tot de conclusie dat van suiker meer wordt verbruikt dan wordt afgeboekt. (6500 - 6300 = 200kg verschil) even makkelijke getallen. Er kan wel een kleine onnauwkeurigheid in zitten door afleesfouten. Hier lijk ik dus iets gevonden te hebben. Als ik het verschil vermenigvuldig met de aantal ploegen in een maand kom ik ongeveer uit op 10ton. Dit is ook ongeveer wat gecorrigeerd wordt.
 
Echter bij glucose kom ik precies op het tegenovergestelde uit. Maar dit kan misschien een fout zijn van de meting. Daarom denk ik dat ik de meting van glucose nog eens overnieuw doe.

Berichten: 301

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Dus je hebt een deeg dat altijd rond de 129kg moet liggen en daarvan moet bijvoorbeeld 38.8% suiker, 42.6% glucose en 18.6% opvulling zijn?

Hoeveel zit het gewicht eronder dan? (normale variatie in productie proces of significant verschil?)

Het is mogelijk om stukjes deeg te analyseren op de bovenstaande verhoudingen? (of moet daarvoor dan juist het productie proces worden stil gelegd?)

En metingen overnieuw doen is nooit verkeerd :)

Zelf zou ik het zeker meerdere keren doen om daaruit ook mogelijke spreidingen etc te halen(wat vullen de apparaten gemiddeld(en met welke spreiding) aan suiker, glucose en opvulling, komt dit overeen met de gewenste verhouding en komt dit uit op het gewenste gewicht?).

Verder ben ik onbekend met in-line meetprocessen voor deeg... (en snel googlen lijkt weinig op te leveren...)

 
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 14

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Precies. Het moet eigenlijk elke keer 129kg zijn. Deze meting heb ik 2 keer gedaan, en ik kom uit op een gemiddelde van ongeveer 127kg. Er zou dus theoretisch suiker en glucose te weinig zijn, als je de stuklijst vergelijkt. Het verschil dat het gewicht van de degen onder de 129kg zit, is aanzienlijk groter dan dat het boven de norm ligt. Maar ik ben dus juist opzoek naar meer verbruik.
 
Stukjes deeg analyseren dat is een goede optie. daar hoeft de productie niet voor stil te liggen. Waar de productie stil voor moet liggen is als ik ga kijken naar de doseringen per batch van suiker en glucose.
 
Wat doet deze opdracht aan jouw stage/afstudeer opdracht denken eigenlijk haha :P

Berichten: 301

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Deze opdracht doet met niet aan mijn eigen stage/afstudeer opdracht denken(die viel een beetje buiten de boot), maar aan andere opdrachten die beschikbaar waren.

Voorbeeld is onderzoeken wat de minimale voorraad moet zijn van producten zodat ze met 99.9% zekerheid kunnen leveren(gebaseerd op eerdere data).

Deze producten werden op dezelfde lijn geproduceerd en dan moest dus ook rekening worden gehoud met wisselen van productie lijnen, productie duur, levertijden, aantallen etc.

Of een analyse van wachttijden van verschillende afdelingen, knelpunten vinden etc.

Of controle van een productie proces in kaart brengen(Industiele statistiek heette dat bij ons), dus control charts aanmaken en analyseren of een proces onder controle bleef (bv jou deeg van 129kg, ik weet niet hoe makkelijk ze dat kunnen wegen). Als je al die parameters weet te registreren, documenteren en controleren kun je eerder fouten in je productie proces detecteren en erop ingrijpen.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 14

Re: Stage opdracht voorraadverschillen

Controle Charts heb ik ook al gemaakt van de gewichten van de degen, en vervolgens daaruit van suiker en glucose. Wat ik heb gedaan (en dan weet niet zeker of dat goed is of niet) is dat je bij de X-Chart de Centrale Lijn bepaald door het gemiddelde van de waarnemingen. Waar ik aan twijfel is of dit goed is, of dat de Centrale Lijn de waarde van de stuklijst moet zijn. Daar zit wel een beetje verschil in van ongeveer 1kg.
 
Verder zal ik denk ik moeten onderzoeken naar een meet instrument waar de verhouding van de grondstoffen kan worden vast gelegd. Volgende week zal ik ook een vergadering plannen om wat meer mensen erbij te betrekken. Misschien hebben andere mensen weer een andere denkwijze.
 
Als je nog iets zou invallen wat me zou kunnen helpen, zou dat zeer fijn zijn :)

Reageer