[scheikunde] Valentie-elektronen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Valentie-elektronen

Dag allemaal! Wie kan mij helpen met de volgende tentamen vraag? Mijn docent van de universiteit kan mij niet helpen....
 
Koolstof heeft een valentie van vier. Welke uitspraak over koolstof is juist?
A. Het heeft twee paren valentie-elektronen nodig voor een volle valentieschil.
B. Het heeft vier paren valentie-elektronen nodig voor een volle valentieschil.
C. Het kan drie enkele en een dubbele bingding hebben.
D. Het kan twee dubbele en een enkele binding hebben.
 
Ik dacht dat het A was, maar volgens het antwoordmodel is het B. Wat wordt precies verstaan onder een valentie-elektronenPAAR? Dat zijn dan toch twee valentie-elektronen?
 
Bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Valentie-elektronen

Koolstof heeft voor een volle buitenste schil 8 elektronen nodig. Deze elektronen zitten in banen rond het atoom. En omdat er in één baan twee elektronen kunnen spreken we van elektronenparen.

Berichten: 3

Re: Valentie-elektronen

Okee, dankje, dat snap ik!
Maar 'koolstof heeft een valentie van vier' wil toch zeggen dat hij in zijn buitenste schil 4 elektronen heeft?
 
Zoja, dan krijg je 1s²2s²2p². Vervolgens moeten er dan nog 4 elektronen bij vanwege octetregel die u ook noemde. Dit zijn dan 2 elektronenparen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Valentie-elektronen

Voor een volle schil te verkrijgen moeten er inderdaad nog 4 elektronen bij, maar dat zijn niet twee paren.
 
Ben je bekend met hybridisatie?

Berichten: 3

Re: Valentie-elektronen

Oh okee! Ja dit heb ik wel geleerd, maar nooit goed begrepen...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Valentie-elektronen

Hybridisatie is in feite niet meer dan een theoretisch trucje om te kunnen verklaren waarom dat alle bindingen in bijvoorbeeld CH4 hetzelfde zijn. Men neemt daarvoor de 2s en 2p orbitalen en maakt daarmee 4 sp3 orbitalen die elk een enkel elektron bevatten.
 
Om terug te komen op jouw vraag: jij leest die volgens mij als hoeveel elektronen er nog extra nodig zijn om aan de octetregel te voldoen. Valentie betekent hier echter (en dit is de letterlijke definitie) het maximale aantal monovalente atomen (denk aan waterstof of chloor), dat een chemische binding kan aangaan met het gegeven atoom.
 
Wat zou, dit in acht nemend, een valentiepaar betekenen?

Reageer