Springen naar inhoud

Kracht in een hoek op een bewegend object


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Tim van Osch

    Tim van Osch


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2014 - 16:26

Hallo,

 

Ik ben bezig met een, soort van, simulator die de beweging van planeten nabootst dmv gravitatie formules enz. enz.

Maar ik ben gestuit op een probleem.

Ik moet een kracht in een hoek op een bepaald object toepassen. Momenteel doe ik dat op de onderstaande manier, zie einde post. Ik weet alleen niet zeker of dit wel mogelijk is?

Ik zou daarom graag willen weten of dit de correcte manier is en of er nog een betere manier is. (Bijv eentje waarbij je niet hoeft te tekenen en direct uit een formule kan halen?)

Ik zit in de 3e op het VWO en we hebben nog niets over vectoren in hoeken gehad dus dat heb ik moeten opzoeken, vandaar dat ik ook niet weet of dit kan.

 

De situatie hieronder gaat als volgt:

Er is een object van 1kg (ben ik vergeten aan te geven :/) en die gaat met 10 m/s naar rechts. Ik oefen een kracht van 3 Newton uit op het object in een hoek van 30° voor precies 1 seconde.

Na wat berekeningen te hebben gemaakt kom ik erop uit dat het object ná 1 seconde in een hoek van 6.79° met een snelheid van 12.687 m/s gaat.

Zou iemand dit kunnen bevestigen?

 

lofYJYJ.png

 

Mijn excuses als ik iets verkeerd heb gedaan in deze post, aangezien ik pas sinds vandaag lid ben.

Dit is absoluut niet voor huiswerk, zoals ik al zei heb ik hier nog niks van op school gehad, en ik zou eventueel nog die 'simulator' kunnen laten zien.

 

Mvg, Tim van Osch


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 april 2014 - 17:26

die groene pijl stelt volgens mij de kracht van 3N voor.

ontbind deze kracht eerst in een horizontale component en in een vertikale component.

de horizontale component is volgens mij gelijk aan

LaTeX

de vertikale component is F(vert)=1,5N

bereken nu in de horizontale richting de versnelling. deze werkt maar 1 seconde. dus wat is in horizontale richting de eindsnelheid


#3

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 april 2014 - 19:29

In het diagram teken je krachten en snelheden en tel je deze bij elkaar op. Echter, een kracht heeft een eenheid N (=kg m/s2) en een snelheid heeft een eenheid m/s. Deze kun je dus niet bij elkaar optellen.

 

Je moet de strategie volgen die aadkr hierboven heeft uitgelegd. Uiteindelijk moet er het volgende uit komen, maar kijk eerst of je het zelf lukt zonder te spieken. Je kunt natuurlijk ook nog doorvragen wanneer je het nog niet snapt.

 

Tussenstappen:

Verborgen inhoud
LaTeX

LaTeX

 

Eindantwoord:

Verborgen inhoud
LaTeX


#4

Tim van Osch

    Tim van Osch


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2014 - 20:55

In het diagram teken je krachten en snelheden en tel je deze bij elkaar op. Echter, een kracht heeft een eenheid N (=kg m/s2) en een snelheid heeft een eenheid m/s. Deze kun je dus niet bij elkaar optellen.

 

Je moet de strategie volgen die aadkr hierboven heeft uitgelegd. Uiteindelijk moet er het volgende uit komen, maar kijk eerst of je het zelf lukt zonder te spieken. Je kunt natuurlijk ook nog doorvragen wanneer je het nog niet snapt.

 

Tussenstappen:

Verborgen inhoud
LaTeX

LaTeX

 

Eindantwoord:

Verborgen inhoud
LaTeX

Ik heb de microcursus krachten ontbinden even doorgelezen en daarna goniometrie. En ik heb via Cos en Sin de kracht ontbonden in (zie foto einde post) :

Horizontaal: 2.598 N

Vertikaal: 1.5 N

 

Maar na het toepassen kom ik toch weer op hetzelfde antwoord bij mij uit.

Ik vraag me alleen af hoe Aadkr aan die LaTeX

komt in LaTeX

 

En waarom u in:

LaTeX

Een half keer a * t ^ 2 doet?

Ik snap wel:

LaTeX

 

Want mijn ontbindingen zijn (goed) alleen moet het nog keer een half. Dan heb ik dezelfde uitkomst als u.

 

kD8tgly.jpg

Veranderd door Tim van Osch, 24 april 2014 - 21:14


#5

Tim van Osch

    Tim van Osch


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2014 - 22:10

Ik heb de microcursus krachten ontbinden even doorgelezen en daarna goniometrie. En ik heb via Cos en Sin de kracht ontbonden in (zie foto einde post) :

Horizontaal: 2.598 N

Vertikaal: 1.5 N

 

Maar na het toepassen kom ik toch weer op hetzelfde antwoord bij mij uit.

Ik vraag me alleen af hoe Aadkr aan die LaTeX

komt in LaTeX

 

En waarom u in:

LaTeX

Een half keer a * t ^ 2 doet?

Ik snap wel:

LaTeX

 

Want mijn ontbindingen zijn (goed) alleen moet het nog keer een half. Dan heb ik dezelfde uitkomst als u.

 

 

Ik ben erachter gekomen dat dit de formule die u bedoelt niet is:

LaTeX

Maar deze:

LaTeX

Ik wist eigenlijk niet dat die tweede bestond, vandaar de verwarring.

Veranderd door Tim van Osch, 24 april 2014 - 22:11


#6

Tim van Osch

    Tim van Osch


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2014 - 22:25

Ja, idd ik heb Kerbal Space Program wel eens gespeeld maar ik denk eerlijk gezegd dat ik eerst 2d krachten en formules maar goed moet beheersen en dan pas naar 3d gaan ;)


#7

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 april 2014 - 22:31

(Als men zich afvraagt waar dat vandaan kwam: ik heb een bericht gemaakt maar dat verwijderd omdat het op reclame zou kunnen lijken).

 

Ach als je in een goede baan terecht komt, is dat vanzelf 2D. En nu ik toch reclame aan het maken ben: Scott Manley heeft enkele van deze orbital mechanics op papier gezet. Mocht het je interesseren, wil ik die best (ook oefening voor mezelf) voor je afleiden. :)

 

Ik heb hier eentje liggen (andere forumvraag) die de omloopsnelheid van een satelliet geeft als je de ontsnappingssnelheid van de planeet weet, de hoogte van de satelliet boven de grond en de baansnelheid. :P


#8

Tim van Osch

    Tim van Osch


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2014 - 22:47

(Als men zich afvraagt waar dat vandaan kwam: ik heb een bericht gemaakt maar dat verwijderd omdat het op reclame zou kunnen lijken).

 

Ach als je in een goede baan terecht komt, is dat vanzelf 2D. En nu ik toch reclame aan het maken ben: Scott Manley heeft enkele van deze orbital mechanics op papier gezet. Mocht het je interesseren, wil ik die best (ook oefening voor mezelf) voor je afleiden. :)

 

Ik heb hier eentje liggen (andere forumvraag) die de omloopsnelheid van een satelliet geeft als je de ontsnappingssnelheid van de planeet weet, de hoogte van de satelliet boven de grond en de baansnelheid. :P

 

ik ken:

 

LaTeX

 

Waarbij:

G = gravitatie constante

M1 = massa van object in baan

M2 = massa van object waarom de baan zit (bv. aarde)

r = afstand van het midden tot de baan

Veranderd door Tim van Osch, 24 april 2014 - 22:48


#9

Tim van Osch

    Tim van Osch


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2014 - 19:47

die groene pijl stelt volgens mij de kracht van 3N voor.

ontbind deze kracht eerst in een horizontale component en in een vertikale component.

de horizontale component is volgens mij gelijk aan

LaTeX

de vertikale component is F(vert)=1,5N

bereken nu in de horizontale richting de versnelling. deze werkt maar 1 seconde. dus wat is in horizontale richting de eindsnelheid

Maar kan iemand uitleggen hoe aadkr hieraan komt.?

LaTeX

LaTeX

Veranderd door Tim van Osch, 25 april 2014 - 19:47


#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2014 - 11:34

driehoek.gif

 

1,53 is overigens gelijk aan de 2,59... die ik zag dat je eerder al vond

 

voor die ½3 voor cos30 zie die gonio-microcursus, tabelletje aan het eind van par 6.4

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2014 - 15:16

 

Ik ben erachter gekomen dat dit de formule die u bedoelt niet is:

LaTeX

Maar deze:

LaTeX

Ik wist eigenlijk niet dat die tweede bestond, vandaar de verwarring.

 

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar waarschijnlijk is het niet correct. Correcte formules zijn:

LaTeX

en

LaTeX

Waarbij LaTeX

de afgelegde weg is op tijdstip LaTeX , LaTeX de snelheid op tijdstip LaTeX , LaTeX de versnelling (die constant wordt verondersteld), LaTeX de beginpositie en LaTeX de beginsnelheid.


#12

Tim van Osch

    Tim van Osch


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2014 - 18:09

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar waarschijnlijk is het niet correct. Correcte formules zijn:
LaTeX

en
LaTeX
Waarbij LaTeX de afgelegde weg is op tijdstip LaTeX , LaTeX de snelheid op tijdstip LaTeX , LaTeX de versnelling (die constant wordt verondersteld), LaTeX de beginpositie en LaTeX de beginsnelheid.


Het is al goed ik was zelf verward maar ik snap het en het werkt nu. Heel erg bedankt voor iedereen die mee heeft geholpen.
Ik denk dat dit gesloten mag worden.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures