monsters en spoken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

monsters en spoken

ik heb een dochtertje van 4jaar en het is al tijdje dat ze spreekt over monsters en spoken die oftewel in de kast zitten of op de kamer naar mijn weten bestaan deze niet (en dat zeg ik haar ook) die onderwerpen horen ze denk ik op de speelplaats  en kinderen hebben nu veel fantasie ook op t.v.,in stripverhalen e.d.komen vaak monsters voor
 
nu vraag ik mij af waarom een mens die personages creëert en wanneer in onze evolutie dit is onstaan
ik ken wel de mythes en legendes van de oude grieken en hun goden verhalen
maar de echte spookverhalen blijven voor mij toch  een mysterie  
 
soms denk ik dan dat de vroegere mens rond het kampvuur enge verhalen vertelde zoals nu nog het geval is als je bv.op kamp gaat
 
ik weet nog dat ik als kind ook echt bang was van spoken die bij ons op zolder zouden wonen toch wil ik dat mijn kind  weet dat deze niet echt bestaan al zijn er op aarde wel echte mensen met kwade bedoelingen die men ook wel "monsters" noemt 
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: monsters en spoken

Ik vermoed dat dit zijn oorsprong heeft in de tijd dat de mens vuur leerde controleren, en ontdekte dat vuur een afschrikwekkende werking heeft op veel predatoren. Daar waar je bij licht van het vuur kunt zien zitten ze zeker niet, maar in het donker daar voorbij kan natuurlijk van alles schuilgaan (zeg een beer, wolf, oid).

Hoe het idee is ontstaan dat deze predatoren 'monsters' waren is een lastige. Feitelijk waren het natuurlijk gewoon dieren die bij daglicht incidenteel gezien werden, maar bij een nachtelijke aanval zal het lastig geweest zijn om te zien welk dier het precies was.

De combinatie van iemand die zich in het donker waagt, gevolgd door geluiden van aangevallen worden door een of ander dier zullen ongetwijfeld angstwekkend genoeg geweest zijn om die dieren universeel als 'monster' te bestempelen.

In mythologie van ons deel van de wereld gaan monsters die daadwerkelijk op aarde leven zeker terug tot de oude grieken. De oude egyptenaren beschreven ook wel monster-achtige wezens, maar deze zouden voornamelijk in het hiernamaals of de onderwereld bestaan - geen wezens die je normaliter op aarde zou aantreffen.
Victory through technology

Reageer