Welke toets(en) moet ik kiezen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Welke toets(en) moet ik kiezen?

Beste allemaal,

Ik ben momenteel voor mijn afstuderen bezig met een onderzoek wat zich met name concentreert op statistiek. Statistiek is echeter geen hoofonderdeel in mijn studie waardoor ik nogal wat moeilijkheden ondervind. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn vraag is het volgende:

Voor mijn onderzoek ga ik verschillende proefschoten maken in preparaten welke ik in een bekende hoek instel. Vervolgens ga ik met hulpmiddelen deze hoeken nameten.

Ik wil graag iets zeggen over de nauwkeurigheid van de 2 methodes die ik ga gebruiken, ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden.

Ook wil ik de methodes vergelijken met elkaar (welke methode is nauwkeuriger). Na veel lezen en studeren kom ik er maar niet uit welke toets ik moet gebruiken. De eenzijdige F-toets moet ik volgens mij gebruiken om te bekijken of methode A precieser is dan methode B??

Ook wil ik graag bekijken of er een significant verschil bestaat. Ik lees hierover dat ik dan de T-toets moet gebruiken, er staat echter dat de T-toets wordt gebruikt bij steekproeven, in dit onderzoek gaat het om de gehele populatie.

Kortom, ik kan alle hulp gebruiken!!!

Alvast hartelijk dank!

Groetjes,

Daphne

 

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Welke toets(en) moet ik kiezen?

Misschien kan je eerst proberen je exacte vraagstellingen op papier te zetten, want dat is nu niet helemaal helder. Als ik het zo hoor dan het je een referentie (=bekende hoek) en 2 methoden om de hoek te bepalen, A en B. Dus dan wil je nauwkeurigheid/accuracy/validiteit van A en B tov de referentie bepalen, toch?

Reageer