[natuurkunde] calorimeter, massaijs

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

calorimeter, massaijs

Een calorimeter bevat een hoeveelheid water met een massa mw op 0°C en een blokje ijs met massa mijs eveneens op 0°C. Om enkel water op 0°C over te houden, moet een hoeveelheid kokend water (100°C) met een massa m worden toegevoegd gelijk aan: 
              
 
mct ijs / mct water = mijs * 2220 * 100 / (m ijs * 4186 * 100) = 0,53 mijs
 
Kan iemand verbeteren wat ik fout doen aub? mijn uitkomst moet    0.79 mijs  zijn ?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: calorimeter, massaijs

Met de warmtecapaciteit van ijs heb je hier niets te maken, alleen met die van water. Verder is de smeltwarmte van ijs van belang. Hoeveel warmte heeft het ijs nog nodig om vloeibaar te worden?
 
Wat je nu aan het proberen bent is goed: uitrekenen hoeveel smeltwarmte het ijs nog nodig heeft en delen door de warmte die het water op 100 °C kan geven.

Berichten: 927

Re: calorimeter, massaijs

Is het dan zo --> 335000*mijs*100/4186*mij*100 = 80 mijs ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: calorimeter, massaijs

Bijna, kun je me uitleggen waarom je 100 boven de deelstreep zet en mijs onder de deelstreep?

Berichten: 927

Re: calorimeter, massaijs

100 graden is gelijk bij allebei..?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: calorimeter, massaijs

In de opgave staat dat je al het ijs net gesmolten wil hebben; dat je in die calorimeter dus water wil hebben dat precies 0 °C is. Je hebt dus alleen met de smeltwarmte van die massa mijs te doen, en die is gewoon gelijk aan mijs * 335000. Komt dus geen temperatuur aan te pas.
 
Dit is in feite de vergelijking die je wil oplossen:
 
mijs * 335000 = m * 4186 * 100
 
Je hebt dus al een poging gedaan deze om te schrijven naar m =, maar die klopt nog niet helemaal.
 
Valt het je trouwens ook op dat ik het nog geen moment heb gehad over mw, de massa die in de calorimeter zit? Doet die ertoe denk je?

Berichten: 927

Re: calorimeter, massaijs

- ok,wat moet ik dan verbeteren aan die mijs

- ik denk het niet want die blijft na verloop van tijd hetzelfde

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: calorimeter, massaijs

Probeer nog eens die vergelijking om te schrijven naar m =.
 
Denk je? Als het ijs gaandeweg smelt, wat zal er dan met die hoeveelheid water gebeuren? Je hebt gelijk dat er iets hetzelfde blijft, maar uiteindelijk niet de massa.

Berichten: 927

Re: calorimeter, massaijs

Dus het wordt: mijs*335000=m*4186
M=80
Water zal kouder worden, afkoelen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: calorimeter, massaijs

Ok, je begint de draad te verliezen merk ik, even terug naar het begin.
 
We hebben een bak met een sloot water en een brok ijs erin. We hangen een thermometer erin en die geeft 0°C aan. Als ik warmte toevoeg aan dit systeem, wat gebeurt er dan?

Berichten: 927

Re: calorimeter, massaijs

Opwarmen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: calorimeter, massaijs

nee, bij een fase-overgang (hier smelten) gebeurt er niks met temperatuur. Alle toegevoerde energie gaat zitten in het uit de vaste fase losmaken van de moleculen. 
 
Chocoprobleem 1: LEES!!
 
Een calorimeter bevat een hoeveelheid water met een massa mw op 0°C en een blokje ijs met massa mijs eveneens op 0°C. Om enkel water op 0°C over te houden, moet een hoeveelheid kokend water (100°C) met een massa m worden toegevoegd gelijk aan: 
 
kortom, ijs van 0°C wordt water van 0°C (dit smelt dus slechts)
water van 100°C wordt water van 0°C. (dit koelt dus slechts af)
en dat water van 0°C blijft water van 0°C (en kun je dus gevoeglijk uit alle vergelijkingen weglaten)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: calorimeter, massaijs

Ok ik heb dan:

Qwaterafkoelen+Qijssmelten

Cmt+Ls*m

4186J/kgK*mWater*(0-100)+ 335000J/kg*mijs =0

Is dit dan juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: calorimeter, massaijs

ja
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: calorimeter, massaijs

Dus uitgerekend:

335000mijs= 418600mw

335000/4186mijs=0,8miks

?
*Mijs

Reageer