[biologie] wetenschappelijke bronnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

wetenschappelijke bronnen

Wij moeten voor school een werk maken. Echter: we mogen alleen gebruik maken van wetenschappelijke bronnen zoals eos, zijn er nog andere wetenschappelijke tijdschriften...??

 
Mvg,

Berichten: 772

Re: wetenschappelijke bronnen

EOS vind ik nu niet zo direct een wetenschappelijke bron. Ik zou het eerder een populair wetenschappelijk tijdschrift noemen. Als je echt een wetenschappelijke bron wil, gebruik dan wetenschappelijke papers.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: wetenschappelijke bronnen

NW_ schreef: EOS vind ik nu niet zo direct een wetenschappelijke bron. Ik zou het eerder een populair wetenschappelijk tijdschrift noemen. Als je echt een wetenschappelijke bron wil, gebruik dan wetenschappelijke papers.
 
 
Prima voor op de universiteit/hogeschool, maar ik neem aan dat het hier om werk op de middelbare school gaat?
 
Dan denk ik dat blad als Eos wel van een geschikt niveau is. Andere interessante bladen zijn bijv. New Scientist (vroeger NWT) en National Geographic Magazine.
 
Mocht je alsnog peer reviewed literatuur nodig hebben, ga je typisch niet op zoek naar tijdschriften, maar specifieke artikels (en beperk je je niet tot één tijdschrift maar zoek je door een database). Een makkelijk hulpmiddel om dan specifieke dingen te vinden is Google Scholar.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: wetenschappelijke bronnen

Typhoner schreef:  
 
Prima voor op de universiteit/hogeschool, maar ik neem aan dat het hier om werk op de middelbare school gaat?
 
Dan denk ik dat blad als Eos wel van een geschikt niveau is. Andere interessante bladen zijn bijv. New Scientist (vroeger NWT) en National Geographic Magazine.
 
Mocht je alsnog peer review literatuur nodig hebben, ga je typisch niet op zoek naar tijdschriften, maar specifieke artikels (en beperk je je niet tot één tijdschrift maar zoek je door een database). Een makkelijk hulpmiddel om dan specifieke dingen te vinden is Google Scholar.
Nee hoor, het is voor de universiteit. En volgens de professor is Eos voldoende als wetenschappelijke bron. het is namelijk  slechts een presentatie.

New Scientist lijkt me in ieder geval ook erg professioneel, als je nog van die sites/boeken kent :-). Ter informatie: de presentatie gaat over het Huntington disease.
 
Mvg,

 

Berichten: 772

Re: wetenschappelijke bronnen

Dat verbaasd me dat men op de universiteit tevreden is met artikelen uit de EOS als bron. Ik herinner mij nog dat de prof van het lab waar ik stage liep voor mijn masterproef zich hekelde aan sommige onjuistheden die zich in populair wetenschappelijke tijdschriften bevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: wetenschappelijke bronnen

Voor dit soort doeleinden zou ik toch ook naar Google scholar grijpen. Probeer daar een goede review te vinden en die zal van veel meer waarde zijn dan ieder EOS of New Scientist artikel. Zonder die twee laatste in diskrediet te willen brengen, maar dit is gewoon een ander niveau.
 
Tip: gebruik Engelse zoektermen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: wetenschappelijke bronnen

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: wetenschappelijke bronnen

Kravitz schreef: , maar dit is gewoon een ander niveau.
 
 
 
Niet alleen dat, maar belangrijker: Wetenschappelijke artikelen hebben peer review ondergaan. Artikelen in populair-wetenschappelijke blaadjes niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer