studierichting voor laborant

Reageer
Berichten: 8

studierichting voor laborant

hallo
Ik vraag me af wat je kan volgen om later als laborant te werken.
Nu ben ik 14 jaar . Ik zit dus in het derde middelbaar in België.
Nu volg ik Wetenschappen als richting, maar kan ik beter wetenschappen-wiskunde volgen int 5de of wetenschappen-talen?
Want, ik vind talen én wiskunde leuk...
Mvg
Claux

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: studierichting voor laborant

Opmerking moderator

Verplaatst naar studiekeuze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: studierichting voor laborant

Ik ben niet voldoende bekend met het belgische systeem om je hier antwoord op te geven. Afgaande op mijn eigen ervaring in nederland zou wetenschappen waarschijnlijk prima zijn.
 
Als je in nederland als laborant aan de slag wil, is een MLO of HLO opleiding nodig (middelbaar/hoger laboratorium onderwijs). Ik wil je dan ook aanraden om de opleiding te zoeken waarin jij bent geïnteresseerd en de mensen van die opleiding te vragen welke vooropleiding wordt verwacht.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: studierichting voor laborant

Van Wikipedia: "Een laborant wordt in Vlaanderen opgeleid aan een hogeschool. Hij behaalt na drie jaar studie een "(professionele) bachelor in de laboratoriumtechnologie". Iemand met een diploma van het niveau professionele bachelor noemt men een (klinisch) laborant.
Daarnaast bestaat ook in het technisch secundair onderwijs nog een laboratoriumopleiding. Deze leidt naar een functie van laboratoriumassistent, voor meer routinematig onderzoekswerk."
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 3

Re: studierichting voor laborant

Als je laborant wil worden, kies je na het middelbaar het best voor biomedische laboratoriumtechnologie.

Naar mijn mening is wetenschappen-wiskunde daar meer geschikt voor dan wetenschappen-talen.

Berichten: 8

Re: studierichting voor laborant

dankjulliewel voor de informatie! Ik denk ook wel dat ik wetenschappen-wiskunde ga blijven volgen, want dat is waarschijnlijk het beste.
En ja @gebruiker96 biomedische laboratoriumtechnolgie zal ik dan ook wel kiezen waarschijnlijk.
Als je wilt studeren voor een laborant in de hogeschool, is het dan vooral theoretisch of praktisch? Of allebei?

Berichten: 43

Re: studierichting voor laborant

Je gaat sowieso nog theorie krijgen, maar hogeschool is meer praktijk gericht dan universiteit. Het eerste jaar zal waarschijnlijk veel theorie zijn maar dat mindert terwijl bij een academische bachelor de volledige drie jaren nog veel theorie en weinig praktijk zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: studierichting voor laborant

Dat zie ik vaker, dat mensen goed zijn in meerdere dingen, in hun hoofd hebben wat ze later denken te gaan willen doen en dan daar de keuze op aanpassen......rare gang van zaken. Soort van SelfFullFillingProphecy.
 
Mijn advies is juist dat te kiezen dat nog zoveel mogelijk andere raakvlakken heeft. Talen zijn ook leuk en als je ze aan kan, zou ik juist dat erbij kiezen. De rest kan je schijnbaar ook en heb je zo op het correcte niveau als je aan de vervolgopleiding start. Daarbij hou je je focus breed, dan. Vergeet niet, veel....nee, heeeeel veel mensen belanden na hun studie in een baan ie maar zijdelings te maken heeft met de studie.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer