Vlampunt bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 129

Vlampunt bepalen

Is er een manier om op eenvoudige wijze het vlampunt van een vloeistof in te schatten? Ik zou namelijk een oplossing van 4% isobutanol in water moeten maken. Het vlampunt van isobutanol ligt rond 28°C. Dit kan ik dus niet in de oven zetten bij 54°C. Een 4% oplossing zal wel een hoger vlampunt hebben, maar zou dit hoger liggen dan 54°C? Ik wil niet dat mijn oven in brand vliegt... :P

Berichten: 460

Re: Vlampunt bepalen

Vlampunt is iets anders dan zelfontbrandingstemperatuur. Het is de temperatuur waarbij het mogelijk is te ontvlammen, maar daarvoor is dan altijd nog een ontstekingsbron en zuurstof nodig. Ik zou niet weten waarom je het niet in de oven zou kunnen zetten. Meestal flush je stikstof in je oven, dus zou het helemaal geen probleem moeten zijn.

Berichten: 12.262

Re: Vlampunt bepalen

Als het geen explosiveilige oven is dan zou ik toch het vlampunt maar aanhouden - best kans dat er een vonkje overslaat hier of daar als het verwarmingselement schakelt.

Anderzijds denk ik dat er geen reden tot zorg is: de concentratie isobutanol is zodanig laag dat het mengsel niet te onsteken is bij 54 graden, en ook niet bij een fors hogere temperatuur. Wellicht is er preciese data, maar gevoelsmatig moet je het zien als de mogelijkheid om pure ethanol te ontsteken versus die om een glas bier aan te steken: het eerste gaat vrij gemakkelijk bij kamertemperatuur, het laatste is onmogelijk.

Als je het precies wilt weten moet je aan de gang met berekeningen aan relatieve dampspanning en dergelijke, maar bij 4% van ee goed oplosbare alcohol in water zou ik me geen zorgen maken: het vlampunt ligt waarschijnlijk hoger dan het kookpunt van de oplossing.
Victory through technology

Reageer