[scheikunde] acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Ik moet voor scheikunde een werkplan insturen over de bepaling van acetylsalicylzuur in aspirine. Ik heb er al heel veel gevonden op internet, maar die lijken allemaal niet volledig.  :?  Heeft er iemand tips of een duidelijk uitgeschreven werkplan? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Hoe makkelijk wil je het hebben:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ac60288a032
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

bedankt maar ik ben nu wel niet zo goed in engels. Ik ga het wel eens lezen, we zien wel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Vergeet dit werkplan. Het gaat echt niet de bedoeling zijn om de fluorescentie te meten.
Probeer iets te maken (dus niet iets van internet te plukken) waar gebruikt wordt gemaakt van de eigenschap dat acetylsalicylzuur een zuur is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Vergeet dit werkplan. Het gaat echt niet de bedoeling zijn om de fluorescentie te meten.
Probeer iets te maken (dus niet iets van internet te plukken) waar gebruikt wordt gemaakt van de eigenschap dat acetylsalicylzuur een zuur is.
Normaliter zou ik het hier mee eens zijn, maar het probleem is dat de grondstoffen voor aspirine ook een zuur bevatten. In farmaceutische producten zou dit geen probleem mogen zijn, maar als je het zelf gesynthetiseerd hebt en het gehalte wil bepalen is het dat wel.

Bij tabletten is het ook de vraag wat er eventueel nog aan vul en hulpstoffen in zit. Bij aspirine zal dit waarschijnlijk niet zoveel zijn gezien de gebruikelijk dosis en resulterende omvang van een tablet pure stof, maar in het algemeen kun je niet uitsluiten dat zulke stoffen titraties kunnen hinderen. Iets als calciumcarbonaat kan je zuur/base titraties behoorlijk in de weg zitten, terwijl het een redelijk gebruikelijke filler is voor tabletten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Het is heel makkelijk om zaken onnodig moeilijk te maken. Maar het gaat hier om een opdracht voor school, niet om een verzoek van de QA-afdeling.
 
Zoals je zelf al aangeeft is het niet te verwachten dat er nog sporen van de uitgangsstoffen aanwezig zijn. Geen probleem dus.
En zelfs al zouden ze wel aanwezig zijn, dan leidt dat tot een interessant stukje discussie in het verslag en een extra mogelijkheid iemands scheikundige inzicht te toetsen. Des te beter, zou ik zeggen. 
 
Magnesium- of calciumcarbonaat zit een titratie met base niet in de weg. Ook geen probleem dus. 
De gebruikelijke vulstoffen bij aspirine zijn overigens zetmeel en cellulose.
 
 
Als Amber een probleem heeft met de door haar gevonden beschrijvingen is het zinvoller om eens te kijken wat er dan mist.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

toch al bedankt, ik zal wel zien hoe ik het doe
 

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Ik heb voor mijn opleiding tot docent scheikunde ook aspirine moeten maken, misschien kan ik je verder helpen..
Leerkracht Basisonderwijs & Docent Scheikunde / 4e-jaars deeltijdstudent FLOT Scheikunde

Berichten: 4

Re: acetylsalicylzuur bepalen in aspirine

Ik heb nu al een werkplan ingediend, maar toch bedankt dat je me wou helpen.

Reageer