[natuurkunde] Vraagstuk golflengte golven in waterbak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Vraagstuk golflengte golven in waterbak

Ik kreeg de volgende opgave:
 
In een waterbak wekt men vlakke golven op. Tussen de eerste en de vierde golftop is er een afstand van 10 cm. Hoe groot is de golflengte van deze golven.
 
Ik werkte hem uit:
 
λ = 0,1 cm / 4 = 0,025 m
 
Een simpele berekening, maar iemand anders vertelde me dat ik dit moest doen:
 
λ = 0,1 cm / 3 = 0,033 m
 
Hoeveel golven moet ik dus precies tellen? Want nu ben ik zelf ook aan het twijfelen geslagen.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraagstuk golflengte golven in waterbak

dit heet ook wel het tuinhekjesprobleem:
 
voor een hekje van 4 meter heb ik vier plankjes van een meter nodig,
echter, met vier paaltjes kom ik er niet :-k
 
tuinhekje.png
tuinhekje.png (51.21 KiB) 228 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Vraagstuk golflengte golven in waterbak

Jan van de Velde schreef: dit heet ook wel het tuinhekjesprobleem:
 
voor een hekje van 4 meter heb ik vier plankjes van een meter nodig,
echter, met vier paaltjes kom ik er niet :-k
 
Afbeeldingtuinhekje.png
Gedeeld door 3 dan veronderstel ik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraagstuk golflengte golven in waterbak

Correct verondersteld. 

Nul is een raar getal, en heeft een tijdlang, ondanks dat men kon tellen en rekenen, niet eens bestaan. Moest "uitgevonden" worden.

 

Niemand denkt er dus spontaan aan het eerste paaltje eigenlijk het nulde paaltje te noemen, dat is kennelijk tegen onze natuur.

Denken wordt gek genoeg al veel simpeler als je moet meten van de elfde tot de veertiende golftop. Bijna niemand die dan nog 4 golven telt. 

 

En dat terwijl toch geen enkele liniaal te koop is die begint met "1 cm" bij het eerste streepje. 

 
liniaal.JPG
liniaal.JPG (10.09 KiB) 207 keer bekeken
 

de site waar ik deze liniaal heb geleend, https://www.2college.nl/tech/begrippen/liniaal.htm zet zelfs een in dit (golf)verband heel opvallend zinnetje bij de instructies hoe een liniaal te gebruiken, naast die afbeelding:

 
[background=rgb(159,180,217)]Begin bij het meten bij de 0[/background][background=rgb(247,247,247)].[/background]
 

Denk eventueel ook aan het meten van de trillingstijd (periode) . Je chronometer staat op 0, maar we zeggen allemaal dat we die bij de "eerste" golftop indrukken. Bij de "tweede" golftop is er dan pas één golf voorbij. 
Margot Fonteyne schreef:
Tussen de eerste en de vierde golftop is er een afstand van 10 cm. 

 

..//..

 

λ = 0,1 cm / 3 = 0,033 m
pas op in je notatie: 10 cm = 0,1 m, niet 0,1 cm...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Vraagstuk golflengte golven in waterbak

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg!
En bedankt om me attent te maken op mijn notatie, gelukkig stond het er op papier wel juist op.

Reageer