[scheikunde] Elektroposiviteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Elektroposiviteit

Hallo, ik heb een vraagje over elektropositviteit. 

De opgave zegt dat je moet zeggen of de bewering juist of fout is. 

- Het element Natrium staat in chemische reacties liever een elektron af dan het element Kalium. 
 
Het antwoord zegt dat de bewering fout is maar ik versta het niet. Natrium bevindt zich in het PSE boven Kalium en ik heb geleerd dat de elektroposiviteit (bij metalen) toeneemt van beneden naar boven. De elektroposiviteit neemt ook toe (bij metalen) van rechts naar links maar aangezien ze boven elkaar staan verandert dit niets.
 
Wat is er nu verkeerd aan mijn redenering?
 
Vriendelijke groeten en alvast bedankt!  

 

Berichten: 29

Re: Elektroposiviteit

Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar, mij is altijd geleerd dat hoe dichter naar de buitenste uiteindes van het periodiek systeem hoe reactiever de stoffen(dus bij lage en hoge groepen) omdat die dicht op edelgas configuraties zitten.
 
Ik benader het even van een andere kant: De elektronenegativiteit van natrium is 1,0 en van kalium 0,9(Binas Tabel 40)
 
Dat wil zeggen dat natrium elektronen "beter" naar zich toetrekt dan kalium. Kalium staat dus eerder een elektron af omdat hij     de elektronen minder goed vasthoudt. Dit zou inderdaad betekenen dat de stelling onjuist is.
 
Maar nogmaals ik ben hier niet zeker van, en vooral het bovenste is iets wat me zomaar te binnen schiet. Andere forumleden moeten me anders maar verbeteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elektroposiviteit

Je moet om te beginnen onderscheid maken tussen ionisatie-energie ( = de energie die het kost om een elektron af te staan) en elektronegativiteit (de neiging om in een binding aan de lading van een elektronenpaar te trekken)
 
Beide eigenschappen vertonen wel vergelijkbare trends, die te maken hebben met de effectieve kernlading en de afstand tussen de kern en de buitenste schil. Maar het gaat wel om verschillende eigenschappen, en de vraag gaat over het ioniseren van Na (en K).
 
Op basis van de eerder genoemde criteria kun je beredeneren dat de aantrekkingskracht op het ene elektron in de buitenste schil in het geval van K kleiner is dan in het geval van Na, en dus dat het minder energie kost om K te ioniseren.
 
 
Voor de rest is het gebruik van "elektropositiviteit" en de neiging om het PSE van rechts naar links of van onder naar boven te bekijken een goede garantie voor het optreden van verwarring. De rest van de wereld heeft het over elektronegativiteit en noemt een element alleen elektropositief als het in vergelijking met een ander element minder elektronegatief is.
 
Het gebruik van de term "elektropositiviteit" vertoont dan ook overeenkomsten met een hypotetisch gebruik van de term "kleinte" om aan te geven dat iets minder groot is.
 
En voor de rest zijn we nu eenmaal gewend om van boven naar onder en van links naar rechts te lezen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Elektroposiviteit

Ok, dus weg met die regeltjes van boven, onder, links en rechts; beter gebruik maken van de EN-waarden!

 
Héél erg bedankt op dit even op te klaren voor me 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elektroposiviteit

Nee. Die regeltjes zijn op zich prima, hoewel het een stuk beter is wanneer je begrijpt waar die regeltjes vandaan komen en wanneer je ze zelf zou kunnen beredeneren.
 
Maar als je regels gebruikt, moet je in ieder geval zorgen dat je het overzicht behoudt. 
 
En voor de rest: Het gaat hier over ionisatie, niet over elektronegativiteit. Dat zijn verschillende eigenschappen. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer