[natuurkunde] soortelijke verdampingswarmte ether

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

soortelijke verdampingswarmte ether

    In een bekerglas giet men 100 g ether (cether=2260 J/(kg.K)). Na een tijdje blijkt er
4.00 g ether verdampt te zijn, terwijl de temperatuur 6.70 °C gedaald is. Bereken hieruit een benadering voor de soortelijke verdampingswarmte van ether bij kamertemperatuur.
 
Qetheropwarmen + Qetherverdampen + Qetherafkoelen = 0
 
2260 J /kgK * 0,1 kg * (100-6,7 ) + 0,004 * Lv + 4186 * 0,00502 =0
-->502*10^4
 
weet iemand wat ik verkeerd doe in mijn berkening? want antwoord moet lv,20°C=379kJ/kg zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

wat is de temperatuur van die 100 g ether op het moment dat je dit in het bekerglas giet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Je moet uitgaan van een temperatuurverschil van 6,7°C. Bereken nu nog eens de gevraagde verdampingswarmte.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 927

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe, kan u mss aanduiden op mijn oef?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

in het begin van je berekening zie ik staan
2260.0,1.(100-6,7)
dit kan volgens mij nooit goed zijn.
zie je ook in waarom dit niet kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Jij leest verdampen en dan vind je het dus volkomen normaal om gegevens van water te gebruiken. Dat doe je fout. Verder, jij gaat op de een of andere manier absolute temperaturen invullen terwijl het temperatuurverschil al gegeven staat.
 
Chocoprobleem 1: niet inzien wat er in de praktijk gebeurt.

Berichten: 927

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Qetheropwarmen + Qetherverdampen + Qetherafkoelen = 0
 
2260 J /kgK * 0,1 kg *6,7  + 0,004 * Lv + 0,00502 =0
 
 
is het zo beter?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Als je mij nog even kunt vertellen wat die 0,00502 betekent...? En weet je zeker dat die 0,1 kg klopt?

Berichten: 927

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

 - dat is Q = cmt = 4186 J /kg K * 0,04 kg * ( 20-100) = - 1339,52 J  (sorry, ik weet niet meer van waar die 0,00502 komt ..?)
- dat is 0,04 kg. ipv 0,1 kg want het is de ether die verdampt waarvan we de massa nodig hebben.( denk ik).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Dus volgens jou is die etherdamp 6,7 °C in temperatuur gedaald. Dat zeg je met jouw antwoord. Dat is niet wat in de vraag staat. Kom op, is het nu echt zo moeilijk om je voor te stellen wat er gebeurt of mis je daar daadwerkelijk het intellect voor (kan hoor, ik heb al genoeg types autisme meegemaakt in mijn leven)?
 
Zoiets vraag ik niet graag en het gaat me normaal ook niet aan, punt is alleen dat wij alles moeten aanreiken qua antwoorden en formules, en jij nooit verder komt dan: help mijn getal klopt niet, en dan verder niet nadenkt waar dat aan zou kunnen liggen.

Berichten: 927

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

? Help me aub
Er staat tot toch dat ze 6,7 graden gedaald is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Je gaat uit van 100 g ether, waarvan de soortelijke warmte 2260 J/(kg.K) bedraagt. Hiervan verdampt 4 g, waarbij een temperatuurdaling van 6,7°C optreedt. Wat is dus de hoeveelheid energie die nodig is om  4 g ether te laten verdampen, dus wat is dan de gevraagde verdampingswarmte?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

mathfreak schreef:  Hiervan verdampt 4 g, waarbij een temperatuurdaling van 6,7°C optreedt...............
............ in de resterende 96 g. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

Qetheropwarmen + Qetherverdampen + Qetherafkoelen = 0
 
2260 J /kgK * 0,096  kg *6,7  + 0,004 * Lv + 4186J /kg K * 0,04 kg * ( 20-100) =0
-->Lv = 28528 J/kg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: soortelijke verdampingswarmte ether

2260 J /kgK * 0,096  kg * - 6,7  + 0,004 * Lv + 4186J /kg K * 0,04 kg * ( 20-100) =0
 
1) koelt af, dus vergeet dat minnetje niet
 
2) Ik heb werkelijk géén idee waar je het vandaan haalt, maar ik zie in dit hele verhaal nergens 4 gram water dat afkoelt van 100 naar 20 °C?  :?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer