Springen naar inhoud

natriumzouten

• Log in om te kunnen reageren

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 april 2014 - 19:33

Ik heb een beetje last met het vinden van informatie over natriumzouten op internet enz. ik zou namelijk moeten weten wat een natriumzout precies is hoe een natriumzout van salicylalcohol eruit ziet. Ik dacht eerst aan C7H6O2Na2 maar dit klopt niet denk ik omdat het hier gaat om salicylaldehyde en C7H8O2Na2 klopt volgens mij ook niet omdat ik er simpelweg helemaal niet over kan vinden op internet. (ik ben dit natriumzout bekomen door de reactie tussen NaOH en salicine).

alvast bedankt voor het lezen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2014 - 20:41

Je moet niet naar natriumzouten zoeken om deze informatie te vinden, maar algemener naar zouten. Een zout wordt gevormd door een zuur en een base met elkaar te laten reageren. Als je natriumhydroxide laat reageren met een zuur wordt het natriumzout gevormd en houd je water over. Helpt dat je? Probeer de reactievergelijking eens te maken?

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2014 - 11:03

Je moet niet naar natriumzouten zoeken om deze informatie te vinden, maar algemener naar zouten. Een zout wordt gevormd door een zuur en een base met elkaar te laten reageren. Als je natriumhydroxide laat reageren met een zuur wordt het natriumzout gevormd en houd je water over. Helpt dat je? Probeer de reactievergelijking eens te maken?

bedankt, C13H18O7 + 2NaOH --> C7H8O2Na2 + C6H10O5 + 2OH-  Ik twijfel nog of het nu 2NaOH of gewoon NaOH is. Maar er ontstaat geen water bij deze reactie. Daarbij kan er een probleem zijn met het suikergedeelde (C6H10O5). Op wikipedia staat dat salicine ( C13H18O7) bestaat uit een niet-suikerdeel bestaande uit salicylalcohol (C7H8O2) en een suikerdeel dat bestaat uit glucose maar ik denk dat het een ander suiker is gezien de formule van salicine.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2014 - 11:23

Bij deze specifieke reactie ontstaat inderdaad geen water. Maar er vinden dan ook 2 dingen plaats:

1. Salicine wordt gesplitst in een suikerdeel en een salicylalcoholdeel

2. Salicylalcohol is een zuur en zal reageren met de base OH-. Hierbij ontstaat het natriumzout van salicylalcohol.

Je stelt dat het een ander suiker zou moeten zijn vanwege de formule. Maar laten we er even vanuit gaan dat Wikipedia het wel bij het rechte eind heeft en dat er dus wel C6H12O6 moet ontstaan. Wat heb je dan nog nodig om dat voor elkaar te krijgen?

Veranderd door Marko, 01 mei 2014 - 11:23

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2014 - 12:09

Bij deze specifieke reactie ontstaat inderdaad geen water. Maar er vinden dan ook 2 dingen plaats:

1. Salicine wordt gesplitst in een suikerdeel en een salicylalcoholdeel

2. Salicylalcohol is een zuur en zal reageren met de base OH-. Hierbij ontstaat het natriumzout van salicylalcohol.

Je stelt dat het een ander suiker zou moeten zijn vanwege de formule. Maar laten we er even vanuit gaan dat Wikipedia het wel bij het rechte eind heeft en dat er dus wel C6H12O6 moet ontstaan. Wat heb je dan nog nodig om dat voor elkaar te krijgen?

wikipedia zegt wel niets over deze reactie, het zegt enkel dat salicine bestaat uit deze 2 delen ( salicylalcohol en glucose maar lettende op de formules van deze 2 is dit niet mogelijk). Maar moest ik er vanuit gaan dat er glucose ontstaat  dan heb ik nog 2 extra H+ionen en een O2-ion nodig. Als deze van NaOH afkomstig zouden zijn dan krijg ik dit:

C13H18O7 + 2NaOH --> C7H8O2Na2 + C6H12O6 + O2- 

Veranderd door atrial, 01 mei 2014 - 12:12

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 mei 2014 - 13:05

Als die extra ionen nu eens niet van NaOH afkomstig zijn, maar pak hem beet WATER, is het dan een stuk logischer?

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2014 - 13:48

Als die extra ionen nu eens niet van NaOH afkomstig zijn, maar pak hem beet WATER, is het dan een stuk logischer?

Ja, dan is het idd logischer

C13H18O7 + NaOH + H2O --> C7H8O2Na + C6H12O+ OH?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2014 - 14:02

Lijkt me niet logisch, links en rechts staat een verschillend aantal H-atomen, en een andere lading.

Maar laten we nog even wat dingen op een rijtje zetten:

rwwh zegt:

Als je natriumhydroxide laat reageren met een zuur wordt het natriumzout gevormd en houd je water over

Jouw antwoord is: 

Maar er ontstaat geen water bij deze reactie

Na de berichten van vandaag is de conclusie dat er 1 molecuul water nodig is om salicine te splitsen in de twee delen die er ontstaan.

Er is dus water nodig voor de splitsing. En er treedt na die splitsing een zuur-basereactie op waarbij water vrijkomt.

Snap je waarom er bij de totaalreactie dus geen water vrijkomt (en ook geen water wordt verbruikt)?

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2014 - 14:43

Na de berichten van vandaag is de conclusie dat er 1 molecuul water nodig is om salicine te splitsen in de twee delen die er ontstaan.

Er is dus water nodig voor de splitsing. En er treedt na die splitsing een zuur-basereactie op waarbij water vrijkomt.

Snap je waarom er bij de totaalreactie dus geen water vrijkomt (en ook geen water wordt verbruikt)?

oke, ik snap waarom water wegvalt uit de reactie. Dus als ik het water weg laat krijg ik dit als totaalreactie:

C13H18O7 + NaOH --> C7H8O2Na + C6H12O+ OH-        maar dan moet er nog iets gebeuren met de lading

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2014 - 15:06

Niet alleen de lading, het aantal H'tjes klopt ook nog niet. 

Laten we het voor het gemak eerst opdelen in 2 afzonderlijke reactievergelijkingen:

Salicine + Water --> Salicylalcohol + glucose

C13H18O7 + H2O rightarrow C7H8O2 + C6H12O6

Daarna een zuur-basereactie tussen salicylalcohol en NaOH:

C7H8O2 +NaOH rightarrow ..... + H2O

Tel beide bij elkaar op:

C13H18O7+ ... rightarrow ... + ....

Veranderd door Marko, 01 mei 2014 - 15:06

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2014 - 19:07

Niet alleen de lading, het aantal H'tjes klopt ook nog niet. 

Laten we het voor het gemak eerst opdelen in 2 afzonderlijke reactievergelijkingen:

Salicine + Water --> Salicylalcohol + glucose

C13H18O7 + H2O rightarrow C7H8O2 + C6H12O6

Daarna een zuur-basereactie tussen salicylalcohol en NaOH:

C7H8O2 +NaOH rightarrow ..... + H2O

Tel beide bij elkaar op:

C13H18O7+ ... rightarrow ... + ....

C13H18O+NaOH --> C7H7O2Na + C6H12O?

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2014 - 19:27

Maar C7H7O2Na is wel geen natriumzout van salicylalcohol meer, niet ?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2014 - 11:46

Waarom niet, of niet meer?

atrial

atrial

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2014 - 13:59

Waarom niet, of niet meer?

Omdat C7H7O2 geen salicylacohol meer is. Of wordt met een natriumzout van salicylalcohol bedoeld dat het afkomstig is van salicylalcohol ? :shock:

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2014 - 16:07

Dat laatste, en dat moet ook wel. De neutrale stof C7H8O2 kan nooit met Na+ een zout vormen.

Wat wel kan, en wat er zoals hierboven beschreven ook gebeurt, is dat er een zuur-basereactie optreedt, waarbij het salicylalchol als zuur optreedt en een H+ afstaat (in dit geval aan OH-)

Daarbij ontstaat C7H7O2-, en dat kan samen met het positief geladen Na+ een zout vormen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures