Statistiek - Toets Pretest-Posttest Nonequivalent control group design?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Statistiek - Toets Pretest-Posttest Nonequivalent control group design?

Dag allemaal!
 
Ik loop vast bij de keuze voor analyse bij het maken van de opzet voor een masterthesis. 
 
Ik doe een onderzoek naar de vraag 'Wat is de invloed van het toewijzen van collaboratieve groepsrollen (interventie) op het gebruik van exploratory talk'
 
Ik ga dat dan onderzoeken door te kijken naar:
- Het voorkomen van bepaalde 'key words' per speech unit die wijzen op het gebruik van exploratory talk (Key Word Analysis in Context) (je krijgt dus een getal van bijv gemiddeld 5 keywords per speech unit of 12 keywords per speech unit)
- De mate en het soort elaboratie (Waar een toename van collaboratieve elaboratie wijst op een toename van exploratory talk)'
 
De methode die ik wilde gebruiken is een Pretest-Posttest Nonequivalent control group design. Paren van twee klassen zullen gedurende twee thema-perioden worden gevolgd. 
 
De eerste klas zal in de tweede periode een interventie krijgen en zal dienen als experimentele groep. 
De tweede klas zal geen interventie krijgen en zal dienen als controlegroep. 
 
De eerste periode dient voor beide klassen als voormeting. Op een aantal vaste momenten in deze periode zal bij vijf onderzoeksgroepen in de klas een meting plaatsvinden van gebruik van exploratory talk.
 
Bij aanvang van de tweede periode zal een interventie plaatsvinden in de eerste klas waarna bij vijf dezelfde vijf onderzoeksgroepen in beide klassen in de tweede themaperiode opnieuw op een aantal vaste momenten een meting zal plaatsvinden van het gebruik van exploratory talk.
 
Het gaat dus in totaal om 4 klassen
- Twee klassen die gedurende twee perioden geen interventie krijgen
- Twee klassen die in de eerste periode niet en in de tweede periode wel een interventie krijgen
 
Elke klas heeft 5 groepjes die gevolgd worden. Ik zou dan in totaal 10 onderzoeksgroepen voor de interventieconditie hebben en 10 voor de controleconditie, gedurende 2 of 3 meetmomenten per periode.
 
Het groepje is de onderzoekseenheid
 
De opzet:
http://s17.postimg.org/962jw49db/Opzet_design.png
 
Mijn eerste vraag: Welke analyse dien ik hiervoor te gebruiken? Het aantal groepjes van beide condities is te klein om normaal verdeeld te kunnen zijn, ik zal dus uit moeten komen op een non-parametrische test. Is een mediaantest dan het handigst, of een wilcoxonrangtekentoets of een Mann–Whitney U toets? Ga ik vooral moeten kijken naar het verschil in score voor en na de interventie, ga ik moeten kijken naar het verschil tussen klassen? 
 
Mijn tweede vraag: Hoe neem ik de variabele van de klas mee, omdat er 2 klassen zijn per conditie?
 
Mijn derde vraag: Als ik een power analyse hiervan moet doen. Hoe doe ik dat?
 
Alvast bedankt!
Bijlagen
Opzet_design.png
Opzet_design.png (57.86 KiB) 539 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistiek - Toets Pretest-Posttest Nonequivalent control group design?

Opmerking moderator

Gezien de aard van de vraag, verplaats ik dit naar Statistiek. Wellicht heb je daar meer kans op hulp :).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistiek - Toets Pretest-Posttest Nonequivalent control group design?

Dit is niet het type onderzoek dat je met een simpele Mann-Whitney U i.o.d. analyseert. Je hebt groepjes binnen klassen, herhaalde voormetingen (waarom doe je ook herhaalde metingen voor de voormeting? Is dat gebruikelijk in je vakgebied?), herhaalde nametingen etc. Dan zal je uitkomen bij GEE of iets van mixede models. Ik zit niet zo in al die experimentele designs die ze binnen de sociale wetenschappen gebruiken, dus ik raad je aan eens met je (beoogd) begeleider te gaan praten over de analyses.

Wat betreft je tweede vraag: dat is dus mogelijk een extra level in je analyse, dus je zult moeten bekijken of daar een random effect voor nodig is.

Wedervraag om je vraag 3: daar heb je o.a. de spreiding van de uitkomstmaat voor nodig, het te verwachten effect etc. Als je eens googled op poweranalyse dan kun je behoorlijk wat vinden hierover op internet.

Reageer