[biologie] Hoeveel verbranden per kcal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Hoeveel verbranden per kcal

Ik ben ergens een vraag tegengekomen, waarvan het antwoord en de achterliggende gedachte een raadsel voor mij is.
 
Vraag: Een persoon gaat iedere dag één km hardlopen, en verbrand hierbij 60 kcal. Deze persoon doet dit iedere dag, gedurende 5 jaar lang. Hoeveel gewichtsverlies zal er na die 5 jaar zijn opgetreden?
a. <0,5 kg
b. 2,5 kg
c. 5,5 kg
d. 9,5 kg
 
 
Er was dus geen informatie gegeven over het gewicht van de persoon, lichaamssamenstelling, vetmassa en dieet.
Mijn berekening: 60 kcal per dag, gedurende 5 jaar = 60*365*5= 109.500 kcal.
Maar hoeveel kg verband je per kcal? Op internet staan hier verschillende berekeningen over. Welk (bovenstaand) antwoord denken jullie dat het dichtst in de buurt komt van de werkelijkheid?
 
Voor de duidelijkheid: het antwoord is mij niet bekend. Ik vraag jullie dus alleen om jullie mening of berekening hierover. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel verbranden per kcal

houd voor de verbrandingswarmte gewoon 4·107 J/kg aan
dat is een ruw getal voor vetten, die ontlopen elkaar niet veel (diesel en stookolie zitten daar ook in de buurt) . En per slot van rekening liggen je antwoordmogelijkheden allemaal minstens een factor 2 uiteen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Hoeveel verbranden per kcal

Dus 1Kcal = 4184 Joule
109.500 kcal = 45,8 * 10^7 Joule
 
45,8 * 10^7 Joule zou dan dus gelijk zijn aan ongeveer 11,45 Kg. 
 
Het antwoord wat hierbij het meeste in de buurt ligt zou dan dus 9,5 kg zijn. Toch vraag ik me dan nog af hoe zij aan 9,5 kg komen, welke waarde zouden zij anders hebben gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel verbranden per kcal

Stefke1000 schreef:  Toch vraag ik me dan nog af hoe zij aan 9,5 kg komen, welke waarde zouden zij anders hebben gebruikt?
dat moet dan blijkbaar eerder iets in de buurt van 5·107 J/kg geweest zijn. Kan eigenlijk wel kloppen, ik keek een beetje scheef en gebruikte waarden per dm³ ](*,)    in plaats van per kg.
En vetten hebben in het algemeen een dichtheid kleiner dan 1.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Hoeveel verbranden per kcal

Oke, super, opgelost! Vriendelijk bedankt!

Reageer