Vrije oplegging in computerprogramma

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 55

Vrije oplegging in computerprogramma

Beste forumgenoten,
 
Momenteel doen wij experimenten met vrij opgelegde betonplaten. Hierbij worden de platen enkel aan de randen, lijnvormig ondersteund (enkel omhoog gerichte reactiekracht). Om de experimentele verkregen waardes te vergelijken met de waardes volgens de theorie heb ik een plaat gemodelleerd in SCIA. Het probleem is echter het creëren van een vrije oplegging. Wanneer een lijnvormige- scharnierende ondersteuning wordt gemodelleerd ontstaan naar beneden gerichte reactiekrachten in de hoeken van de plaat (daar waar de plaat opwipt, wordt dit tegengegaan door deze reactiekracht). 
 
Aangezien in het experiment geen weerstand wordt geboden tegen het opwippen, wil ik dit ook graag modelleren in SCIA. Weet iemand hoe dit mogelijk is?
 
 

Berichten: 232

Re: Vrije oplegging in computerprogramma

Indien je de licentie voor non-lineair rekenen tot je beschikking hebt kun je die activeren en daarna gebruik maken van steunpunten die alleen druk (of trek) kunnen opnemen. Ik weet niet 100% zeker of dat ook werkt voor lijnvormige ondersteuningen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vrije oplegging in computerprogramma

Als het niet lukt voor lijnondersteuningen kan je nog altijd de lijn zelf 'discretiseren' naar punten. Scia doet dit zelf intern ook.
 
Een ander alternatief is het gebruiken van een verende ondersteuning om het gedrag van de hoeken te modelleren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 55

Re: Vrije oplegging in computerprogramma

Het is in SCIA inderdaad gelukt, blijkt een functie niet-lineaire ondersteuningen te zijn. bedankt.

Reageer